برای رسیدن به این غار، یک پیادهروی یک ساعت و نیمه در پیش دارید. حدود ساعت باید در روستای هرانده و از میان باغها و زمینهای سرسبز عبور کنید تا به دامنه کوهی برسید که غار بورنیک بالای آن قرار دارد. برای رسیدن به غار، نیم ساعت دیگر در کنار رودخانه طی میکنید تا به مقصد برسید.
اولین راه آهنی که در ایران احداث شد از شاهی یا همان قائمشهر کنونی تا بندر شاه یا همان بندر ترکمن امروزی میرفت. بعد از راه افتادن اولین قطار از ساری تا بندر ترکمن، پروژههای بیشتر و وسیعتری در سطح کشور شروع به کار کرد که راه آهن البرز یکی از آنها بود.
مشخصات غار: طبق اندازهگیریهای به عمل آمده، دهانه غار ۵* متر و ارتفاع آن متر میباشد و از سطح دریا ۵ متر ارتفاع دارد. دهانه یا اشکفت ورودی وسیع و پس از آن ایوانی با طاق بلند نمایان میشود که در منتهیالیه سمت چپ آن راه سنگلاخ ورود به دهلیز اولیه غار واقع شده بود که در سال ۸ به همت فرمانداری فیروزکوه راه ورودی به غار به صورت پلکانی بهطور مناسبی بهسازی شدهاست. مجموعه غار بورنیک از سه تالار عظیم شکل گرفتهاست که بر فراز هر کدام از تالارها، طاق دیسها جلب نظر میکند. در روی سقف این طاق دیسها گسل یا شکافهای عمیق دیده میشود که حکایت از کهنگی و دیرینگی دارند و سالهای مدیدی از عمر این شکافها سپری شدهاست. دیوارهای درون غار پوشیده از چکندههای گل کلمی، نخودی، سفید رنگ و صورتی است.؛ و زیبایی خاصی به غار بخشیدهاست. نورپردازی بر روی آنها جلوههای ویژهای را در درون غار ایجاد خواهد کرد. غار بورنیک از سه تالار تشکیل شدهاست: تالار نخست یا تالار بیرونی: کف این تالار شیب دار بوده و به است.ناد بقایای موجود بیشتر به صورت سنگچین مفروش شدهاست. این تالار بزرگ دارای ابعاد ۵* متر و ارتفاع ۸ متر است.. در منهی الیه این تالار دو فرو رفتگی بلند و ایوانی شکل وجود دارد که هر یک از آنها نسبت به یکدیگر متر اختلاف ارتفاع دارند. بقایای موجود در این تالار نشانگر قدمت و پیشینه غار است.، در واقع محل سکونت اقوام و انسانهای غارنشین در این بخش میباشد. با توجه به وجود قطعات سفالینه شکسته شده و پراکنده در سطح این تالار نشانههای بارزی از زیستن انسانها در ادوار پیش از تاریخ را میتوان در این بخش جستجو نمود. تالار دوم یا تالار اصلی (مرکزی): این تالار محوطهای است. به ابعاد * متر و ارتفاع الی ۵ متر که با سطحی شیب دار و شیب تند به سمت پائین کشیده شدهاست. تالار سوم: حدود متر ارتفاع داشته و فرم آن مستطیل شکل، به ابعاد ۵۵* متر میباشد. از ابتدا تا انتهای این تالار شیب تند سنگلاخی و لغزندهای وجود دارد که تمامی سطح کف آن را در بر میگیردو منتهیالیه این شیب تند و لغزنده نیز دهلیزی به طول ۸ متر است. که به محوطهای سختگذر و پرتگاهی متصل میشود. عمق این پرتگاه نزدیک به متر است.
در این سیستم اولین تایر توسط سیم کشی برداشته می شود و سپس تایر توسط یک نوار نقاله به دستگاه خرد کننده منتقل می شود. قطعات لاستیکی جدا شده از سنگ شکن توسط یک تسمه نقاله به سنگ شکن ثانویه هدایت می شوند و به قطعات یک سانتی متر خرد می شوند. در مرحله بعد ، پس از عبور آهنربا ، سیم فلزی از تایر خارج می شود.
دستگاه چوب خرد کن ارائه شده توسط شرکت فامکو دستگاهی سبک، پرتابل (قابل حمل) است. که از ضروریات هر باغی به شمار می رود. این دستگاه در اندازه های مختلف جهت خرد کردن شاخه های تا قطر سانتیمتر طراحی و ساخته می شود. چوب خرد کن فامکو به گونه ای طراحی شده که با قرار دادن شاخه ها در داخل آن، نیازی به نگه داشتن شاخه برای خرد شدن نیست و شاخه به صورت خودکار به داخل دستگاه کشیده می شود. به همین جهت این دستگاه ها دارای کارآیی بالا و عملکرد مناسبی است..
قبل از کار با دستگاه ابتدا باید از آزاد بودن غلتک و بسته بدون درب اطمینان حاصل نمایید سپس دستگاه است.ارت کنید. این دستگاه شامل توری در سایزهای مختلف می باشد. که با است.فاده از آن خروجی متفاوتی را از دستگاه می توانید داشته باشید. می توانید از پوشال و چیپس چوب یا خرده چوب برای خوراک دهی دستگاه کراشر است.فاده نمایید.
از مزیت های دستگاه سرشاخه خرد کن فامکو است.فاده از قطعات با کیفیت در طراحی آن می باشد که باعث افزایش عمر کاری دستگاه می شود. اصلی ترین قسمت در دستگاه چیپر، تیغه آن است. که با توجه به کار در شرایط سخت و ضربه ای، باید است.حکام بالایی در مقابل شکسته شدن داشته باشد. تیغه های نصب شده در چوب خردکن فامکو با توجه به شرایط و خواص بیوفیزیکی و مکانیکی انواع چوب ها، مورد تست و آزمایش قرار می گیرند. تیغه های چوب خردکن برای جلوگیری از سایش و خم شدن، سطح سخت و برای جلوگیری از شکستن مغزی نرم دارند. داشتن این دو ویژگی، یعنی سختی سطحی و نرمی مغز تیغه باعث است.حکام آن در برابر سایش، خمش و شکستگی گردیده است.. برای کاهش هزینه تعمیر و نگهداری چوب خردکن از تیغه های دو لبه است.فاده می شود تا در زمان کند شدن امکان است.فاده از لبه دیگر آن فراهم باشد. این هیزم شکن ها با توجه به نیاز مشتری، با منابع توان مختلف، از جمله موتور های بنزینی، دیزلی، برقی و اتصال به محور تواندهی تراکتور قابل عرضه می باشند. در صورت وجود میخ در چوب یا خیس بودن و روغنی بودن چوب ها، چیپس کن چوب کارآیی ندارد.
دستگاه چیپر بنزینی در باغ ها و فضاهای سبز به کار می رود. از مزایای چوب خرد کن باغی بنزینی می توان به راندمان بالا، هزینه نگهداری پایین، کیفیت بالا اشاره کرد. در این مدل قدرت موتور بین تا اسب بخار بوده و بیشترین مقدار قطر ورودی تا سانتیمتر می باشد. تیغه های به کار رفته در دستگاه چوب خرد کن بنزینی از جنس فولاد است. که با آبکاری تیغه های فولاد باعث افزایش عمر آن ها شده اند. این تیغه ها دارای انعطاف پذیری بوده و در برخورد با اجسام سخت کمترین آسیب را می بیند.