برای تهیه یخ در فصول بهار و تابستان از چند قرن گذشته در برخی از مناطق کشور انبارها و کارگاههای یخ ابداع و ساخته میشد تا یخ مورد نیاز ساکنین این مناطق از این طریق تأمین شود. این انبارهای یخی بصورت مخروطی شکل و همانند یک کله قند از خشت و گل با ارتفاع تا متر ساخته میشد. در فصل زمستان در داخل چاله بزرگ به وجود آمده، آب را رها نموده و سپس ورودی و کلیه محفظههای آنها بطور کامل مسدود میشد و به تدریج با فرا رسیدن فصول بهار و تابستان و گرم شدن هوا یخهای قطور تولید شده در یخچال مورد است.فاده قرار میگرفت.
در سه طرف حیاط مرکزی سه ایوان وجود دارد که عرض این ایوانها حدود پنج متر است.. طرح ساختمان این کاروانسرا به طرح مسجد جامع ساوه شباهت دارد. این مسجد در فاصله تقریباً کیلومتری از کاروانسرا قرار گرفته. در مسجد جامع در دوران صفوی تغییرات جزئی انجام گرفته و تنها اختلاف مسجد جامع ساوه با کاروانسرای رباط کریم این است. که در کارونسرای سنگی فضای خالی گوشهها را با اتاقهای گنبد داری پر کردهاند.
لازم به ذکر است. که این انبارها در دورانهای زندیه و قاجاریه در ایران بیشتر ساخته شد و در رباط کریم برای تامین یخ این منطقه و کاروانیان سه انبار یخی در فواصل مختلف وجود داشت که در اصطلاح محلی به یخچال معروف بودند. از این انبارها تا حدود سال پیش نیز است.فاده میشده است. که با جایگزین شدن یخچالهای برقی این انبارها عملاً است.فاده خود را از دست دادند.
عملکرد دژنکتور مانند کلید مینیاتوری (MCB = Miniator Circuit Breaker) است.، یعنی برای تشخیص اضافه جریان از عملکرد بیمتال و برای تشخیص اتصال کوتاه نیز از عملکرد رله ای است.فاده می کند. با این تفاوت که مینیاتوری در رنج جریانی پایین و دژنکتور در رنج جریان بالا یا همان قدرتی به کار می رود.
با پیشرفت صنعت برق و مشکلات موجود در دژنکتورهای روغنی وجود دژنکتورهایی با عملکرد بهتر احساس میشد. به همین دلیل کلیدهای هوای فشرده طراحی شد و در سطح ولتاژهای بالاتر از کیلوولت مورد بهرهبرداری قرار گرفت. تصاویر زیر وضعیت مکانیسم دژنکتور هوای فشرده را در سه وضعیت بسته، در حال قطع و باز نشان میدهد.
اگر به یادگیری روشهای مختلف کنترل موتورهای صنعتی هستید علاقهمند هستید، پیشنهاد میکنیم به فیلم آموزش کنترل موتورهای الکتریکی صنعتی مراجعه کنید. در این فیلم آموزشی که مدت زمان آن ساعت و دقیقه است. و در درس تدوین شده، ابتدا در درس اول مفاهیم عمومی کنترل موتورهای الکتریکی بیان شده است.. همچنین، نمادها و دیاگرامهای شماتیکی مربوط به نقشه مدارهای قدرت و فرمان مدارهای کنترل و راهاندازی موتور در درسهای دوم و سوم ارائه شده است.. در بخشی از آموزش مذکور، در دروس چهارم تا هفتم، انواع رلههای اضافه بار، زماندار و کنتاکتورها برای راهاندازی و نیز محافظت از موتورها به طور کامل و مفصل معرفی شده است.. علاوه بر این، انواع سنسورها، سوئیچها، ترنسمیترها، دیتکتورها و مثالهایی از نحوه سیمکشی و نقشهخوانی مدار کنترل موتورها در درسهای هشتم تا هفدهم به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است..
به عنوان رابطی برای اتصال بین تجهیزات حفاظتی موجود در کلید و تجهیزات کنترلی موجود در اتاق کنترل به کار می رود. جنس آن معمولا از ورق فولادی بوده و رنگ آن رنگ کوره ای است.، چون باید درجه حفاظت IP را داشته باشد و از گرد و خاک و باران در امان باشد.
برای آشنایی با است.انداردها و الزامات تأسیسات الکتریکی و همچنین، آمادگی برای آزمون نظام مهندسی ساختمان، پیشنهاد میکنیم آموزش مبحث مقررات ملی ساختمان فرادرس را مشاهده کنید. این آموزش در ساعت و دقیقه و در قالب درس تدوین شده است.. در درس اول و دوم این آموزش، تعاریف و اصول پایه تأسیسات الکتریکی ارائه شده است.. برآورد درخواست نیروی برق (دیماند) و محل تحویل نیروی برق (سرویس مشترک)، به ترتیب، موضوعات درسهای سوم و چهارم هستند.