شهرک صنعتی مکانی است. دارای محدوده و مساحت معین که براساس قانون تاسیس شرکت شهرکهای صنعتی ایران و اصلاحات بعدی ایجاد شده یا میشود و نواحی صنعتی مشمول قانون شرکت شهرکهای صنعتی، شامل مجموعهای ساماندهی شده از واحدهای صنعتی، پژوهشی، فناوری و خدمات پشتیبانی است. که در آن امکانات زیربنایی و خدمات ضروری موردنیاز به واحدهای مذکور واگذار میشود. مالکیت در شهرکها و نواحی صنعتی شامل مالکیت قسمتهای اختصاصی و مالکیت قسمتهای مشترک میباشد.
شهرک صنعتی مکانی است. دارای محدوده و مساحت معین که براساس قانون تاسیس شرکت شهرکهای صنعتی ایران و اصلاحات بعدی ایجاد شده یا میشود و نواحی صنعتی مشمول قانون شرکت شهرکهای صنعتی، شامل مجموعهای ساماندهی شده از واحدهای صنعتی، پژوهشی، فناوری و خدمات پشتیبانی است. که در آن امکانات زیربنایی و خدمات ضروری موردنیاز به واحدهای مذکور واگذار میشود. مالکیت در شهرکها و نواحی صنعتی شامل مالکیت قسمتهای اختصاصی و مالکیت قسمتهای مشترک میباشد.
شهرک هکتاری سالاریه یکی از بهترین و مناسب ترین شهرک های صنعتی است.ان تهران محسوب می شود که با حمایت های دولت در رفع محدودیت است.قرار صنایع در شعاع کیلومتری پایتخت در این شهرک صنعتی، آن را به عنوان تنها شهرک صنعتی دارای این قابلیت در است.ان تهران تبدیل کرده است..صنایع فعال در شهرک صنعتی سالاریه:فلزي، کاني غيرفلزي، غذايي، برق الکترونيک، نساجي و پوشاک، شيميايي، سلولزي، خدماتي و قاليشويي می باشد.
تنها است.ان از است.ان های ایران در تولید کاشی و سرامیک نقش دارند که به ترتیب میزان تولید عبارتند از: یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، اصفهان، قزوین، فارس، مرکزی آذربایجان شرقی، کرمانشاه، سمنان، تهران، کردستان، چهار محال و بختیاری و البرز.
در بیشتر کشورهای توسعهیافته، دولت سیاستهای کلان و خطمشیهای کلی را مشخص مینماید و در بعضی از حوزهها حمایتهای لازم را از صنایع به عمل میآورد ولی در نهایت این بخش خصوصی است. که با بررسی اوضاع تصمیم میگیرد در کدام بخش سرمایهگذاری کند و در این مسیر نیز دولت به عنوان مانعی سر راه او قرار ندارد و در تصمیمگیریها دخالتی نمیکند.
تاکنون میلیون مترمربع موافقت اصولی در صنعت کاشی و سرامیک صادر گردیده است. که نزدیک به ۵ میلیون مترمربع آن مازاد تولید خواهد بود. مازاد تولید داخلی از یک طرف و اشباع بازار خارجی از طرف دیگر سبب خواهد شد تا صادرات کاشی و سرامیک با مشکلاتی مواجه شود.
خوشبختانه سندیکای کاشی و سرامیک ایران، اطلاعات نسبتاً خوبی از وضعیت تولید و مصرف کاشی و سرامیک در کشور دارد؛ ولی متأسفانه کسانی با صرف هزینههای سنگین (حتی با سرمایههای دولتی) و بدون کسب اطلاعات کافی در خصوص وضعیت این صنعت، به احداث کارخانههای جدید با تیراژ بالا مبادرت ورزیدهاند.
• سیاستگذاری و انگیزه دادن برای صادرات: برای بسترسازی و برنامهریزی صادرات، دولت باید تسهیلاتی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا تولیدکنندگان به صادرات محصولات خود روی آورند. این تسهیلات میتواند تهیه انبار محصولات، ترانزیت کالا و تخصیص یارانه باشد. شرکتها با داشتن چنین تسهیلاتی ممکن است. بتوانند در سالهای آتی رقبای خود را کنار بزنند و در صحنه جهانی حضور خوبی داشته باشند. بنابراین قبل از پیوستن به WTO باید برنامهریزی مناسبی صورت گیرد تا به محض ورود به این سازمان، ایران بتواند بهسادگی در صحنه رقابت جهانی وارد شود و حرفی برای گفتن داشته باشد.