آب و هوا و ترافیک قرچک تهران، تفاوت چندانی با خود شهر تهران ندارد. البته به دلیل اینکه قرچک، در خارج از بافت پایتخت واقع شده است.، از لحاظ کیفیت آب و هوا کمی بهتر از شهر تهران است.. آب و هوای شهر قرچک، بیابانی و خشک است. و به همین دلیل در فصل های گرم سال، گرمای شدیدتری نسبت به تهران دارد. همچنین، در روزهای سرد سال، سرمای قرچک، خشک و است.خوان سوز است.!
یکی از دلایل رشد جمعیت در قرچک علاوه بر نزدیکی به تهران و پایینتر بودن قیمت مسکن، خاک مرغوب این شهرستان است.. در سالهایی که تهران در امر شهرک سازی و ساخت و ساز، گوی رقابت را از سایر شهرهای ایران میربود، نیاز به آجرهای فشاری و مصالح ساختمانی بیش از بیش احساس میشد. قرچک با داشتن خاک مناسب و کوره پزخانهها میزبان کارگران فصلی از سرتاسر کشور شد. به طوری که اقوام مختلف كرد، آذری و ترك، عرب، بلوچ، شمالی، خراسانی و افغان (مهاجران افغانستان) در این شهر زندگی جدیدی را آغاز نمودند.
قرچک در حریم منطقه تهران قرار دارد و از یک بخش مرکزی، دهستان و آبادی تشکیل شده است.. از نظر کد منطقه شهرداری قرچک شامل ناحیه است.. قرچک خود به تنهایی همهی امکانات از نظر بیمارستان، ساختمان پزشکان، بانک، پارک و بازار و فروشگاه را دارا میباشد. خیابان محمد آباد یکی از بهترین محلههای قرچک است.. خیابان مخابرات نیز با نزدیک بودن به این خیابان جزء محلات خوب قرچک به حساب میآید. شهرک طلایه نیز با بافتی آپارتمانی از محبوبیت ویژهای برخوردار است.. در زیباشهر قرچک امام زاده بی بی زبیده آرام گرفته است.. شنیدهها حاکی از این است. که در اینجا مزار خواهر امام رضا قرار دارد. البته در زیباشهر، بوستان جنگلی قرچک، شهربازی و است.خر ولیعصر نیز وجود دارد. از محلههای جدید قرچک نیز میتوان به شهرک گلها، فرهنگیان، الحدید، کارگر، امام علی، امام حسن و زیتون و شهرک نیایش نیز اشاره نمود.
سازندگان سازه های آبی شوشتر از نبوغ و دانش فنی زیادی در زمینه مهندسی هیدرولیک برخوردار بودهاند و با مدیریت و کنترل آب، اقدام به بهرهبرداری صحیح و اصولی از منابع آبی کردهاند. آنها با احداث سازه های آبی متعدد، انحراف و انتقال آب رودخانه کارون؛ کاملا هوشمندانه از آب نهایت است.فاده را بردهاند و از آن برای آشامیدن، آبیاری زمینهای کشاورزی و صنعت است.فاده کردهاند.
با وجودی که سازههای آبی تاریخی شوشتر که بصورت سیستم هیدرولیکی واحد کار میکنند، از حدود سال پیش تا کنون پیوسته در حال کار بودهاند، در سالهای اخیر وضعیت هشدار دهنده و تهدیدهای جدی برای این میراث جهانی پیش آمده که در صورت عدم چارهاندیشی به تخریب بخشهای مهم این آثار میراث جهانی منجر میشود. بخشی از این تهدیدها به شرح زیر است.:
تونل بلیتی دارای متر طول و ۵- متر عرض است. و چون از زیر محلهای به نام بلیتی عبور میکند به این نام شناخته میشود. این تونل از نظر سطح، بالاتر از دو تونل دیگر است. و وظیفه آن جمعآوری آبهای سطحی چون سیلاب است.. در واقع کاربرد این تونل، به جریان انداختن سرریز آب از پل بند گرگر و آبرسانی به آسیابهای ضلع شرقی محوطه است..
برای دیدن سازه های شوشتر باید راهی خوزستان شوید و سپس مسیر رسیدن به شوشتر را در پیش بگیرید. اگر از سمت تهران حرکت میکنید میتوانید از مسیر آزادراه خرم آباد- اندیمشک بهسمت شوشتر بروید که در این صورت نزدیک ساعت زمان میبرد تا به این شهر برسید. بعد از ورود به شهر، تابلوهای راهنما شما را به این جاذبه حیرتآور هدایت خواهند کرد. همچنین از هر کس نام و نشان سازه های آبی را بگیرید؛ شما را راهنمایی خواهد کرد.
تونل بلیتی دارای متر طول و ۵- متر عرض است. و چون از زیر محلهای به نام بلیتی عبور میکند به این نام شناخته میشود. این تونل از نظر سطح، بالاتر از دو تونل دیگر است. و وظیفه آن جمعآوری آبهای سطحی چون سیلاب است.. در واقع کاربرد این تونل، به جریان انداختن سرریز آب از پل بند گرگر و آبرسانی به آسیابهای ضلع شرقی محوطه است..