پیشوا آب و هوای معتدل و نیمهخشک و در دشتها آب و هوای صحرایی مختص خود را دارد، نسبت به گرمسار و ورامین معتدل تر است. ولی شبهای زمستانی سردتری دارد. درجه حرارت پیشوا بین - درجه در زمستان و ۵+ درجه در تابستان در نوسان است.. در بهار و پاییز به علت وجود درختان فراوان و مصونیت از آلودگیهای تهران هوای فرحبخش و دلنشینی دارد.
ایستگاه راهآهن پیشوا یکی از ایستگاههای خط سراسری تهران - مشهد است. که حد فاصل ایستگاههای ورامین و گرمسار است. و در سال احداث گردید. علاوه بر این، ایستگاه راهآهن دیگری در داخل شهر پیشوا ایجاد شده و ایستگاه پایانی ریل باس تهران-پیشوا است..
«... ای مردم چرا نشستهاید؟ امروز عزاداری ما دو تا شد، یکی عزای امام حسین و دیگری اینکه دیشب دژخیمان شاه، ریختهاند منزل آیتالله خمینی و پس از دستگیری، ایشان را به تهران بردهاند و جمعی از مردم اعتراض کرده و زخمی شدهاند؛ ای مردم! خاک بر سرمان شد که مرجع تقلید ما دستگیرشدهاند…»
سازندگان سازه های آبی شوشتر از نبوغ و دانش فنی زیادی در زمینه مهندسی هیدرولیک برخوردار بودهاند و با مدیریت و کنترل آب، اقدام به بهرهبرداری صحیح و اصولی از منابع آبی کردهاند. آنها با احداث سازه های آبی متعدد، انحراف و انتقال آب رودخانه کارون؛ کاملا هوشمندانه از آب نهایت است.فاده را بردهاند و از آن برای آشامیدن، آبیاری زمینهای کشاورزی و صنعت است.فاده کردهاند.
نهر داریون یا کانال داریون از رود شطیط جدا میشود و از آب آن برای آبیاری زمینهای کشاورزی دشت میناب، تأمین آب آشامیدنی شهر و ایجاد دسترسی به قلعه سلاسل است.فاده میشود. این نهر بعد از خروج از زیر بستر سنگی قلعه سلاسل و طی مسافتی بهسمت جنوب رفته و از غرب شوشتر عبور میکند و سپس در شمال پل بند لشکر، به دو شاخه تقسیم میشود. قدمت این کانال را به عصر هخامنشیان و داریوش نسبت دادهاند.
یکی از جاذبههای محوطه غربی، ۵ پلکان سنگی هستند که از عوارض طبیعی زمین ساخته شده و دارای ساختاری شگفتانگیز هستند. این پلکان راه ارتباطی بافت قدیمی شهر با محوطه غربی هستند و مردم از طریق این مسیر به راحتی به آب شرب مورد نیاز خود دسترسی داشتند. در این پلکان قطعههای سنگهای ماسهای و مخلوط گل و آهگ به کار رفته است..
بعد از بند میزان، پل بند لشکر سالمترین سازه آبی این مجموعه است. و در ساخت آن مانند سایر سازهها از آجر، سنگ و ساروج است.فاده شده است.. این پل بند نقش مهمی در ارتباط بین شوشتر و روستاهای جنوبی داشته است. و شوشتر را به شهر عسگر مکرم مرتبط میکرده و از دورازههای مهم شوشتر به شمار میرفته است.. در ضلع جنوبی پل بند لشگر نیز بقایای سه آسیاب و در انتهای ضلع شمالی آن، روی صخره چارطاقی وجود دارد.
هر یک از سازه های آبی شوشتر کارکرد و کاربرد خاص خود را دارند که در ارتباط با یکدیگر، مجموعهای به هم پیوسته را تشکیل میدهند. در ساخت و معماری سازه های شوشتر نیز مصالحی چون سنگ، آجر و ملات ساروج به کاررفته است.. این سازهها، روزگاری موجب رونق صنعت و کشاورزی بودند و نقش مهمی در حمل و نقل، ارتباطات و بازرگانی داشتند.