افزایش راه های دسترسی و بهبود شبکه های اتوبانی در جنوب تهران از مهمترین تغییرات پایتخت در چند دهه گذشته بوده است. . شاید بتوان از بزرگراه آزادگان بعنوان بزرگترین و طولانی ترین محور مواصلاتی پایتخت یاد کرد که قسمت اعظمی از آن در جنوب پایتخت قرار گرفته است. و جنوب شرقی تهران را به شمال شرقی آن و ابتدای آزادراه تهران شمال متصل میکند . علاوه بر آن بزرگراه های بسیاری هم برای تردد آسان میان مناطق جنوب تهران ساخته شده که از جمله معروفترین آنها میتوان به بزرگراه های آیت الله سعیدی (جاده ساوه ) ، شهید کاظمی ، شهید تندگویان ، شهید آوینی ، شهید کریمی ، شهید رجایی ،هاشمی ، نجفی رستگار ، بزرگراه تهران ورامین ، بزرگراه امام رضا (جاده مشهد ) ، بزرگراه امام علی و آزادراه های خلیج فارس (تهران قم ) و آزادراه سردار شهید سلیمانی (تهران ساوه ) اشاره کرد .
خوشبختانه در سالهای اخیر با نگاه ویژه شهرداری و دولت به این مناطق، بودجههای خوبی به آن اختصاص داده شد. با این کار، علاوه بر یک بازسازی گسترده در بافت این مناطق، امکانات بسیاری نیز در دسترس مردم ساکن در آن قرار گرفت که به راحتی، با امکانات سایر مناطق شهر برابری میکند. هر کدام از این مناطق شامل چند محله است. که از قدیمیترین محلات شهر تهران محسوب میشوند.
به طور کلی مناطق جنوبی و محله های جنوب تهران نیز مانند سایر مناطقش دارای ویژگی های منحصر به فردی است. که افراد مختلف را برای سیاحت و یا سکونت به خود جلب میکند؛بافت تاریخی و محله های کهن و بافت اجتماعی سنتی و صمیمی محله های جنوب تهران، از جمله ویژگی هایی است. که اقامت در این مناطق را لذت بخش خواهد کرد.
مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد پردیس آذربایجان در ادامه خاطرنشان کرد: البته واحدهایی که در بخشهای مختلف زنجیره فولاد قرار دارند، از قطع شدن گاز به یک اندازه متضرر نخواهند شد، برای نمونه واحد کنسانترهسازی یا گندلهسازی مصرف گاز بالایی ندارند و گاز را برای گرمایش و کارهای جانبی به کار میگیرند. اما زمانی که واحد احیای مستقیم باشد و قصد تولید آهن اسفنجی را داشته باشند، گاز نه بهعنوان سوخت، بلکه بهعنوان مواد اولیه موردنیاز قرار میگیرد و قطع شدن گاز به معنای قطع شدن شریان حیاتی واحد خواهد بود. یا واحدهای تولید شمش نیز گاز شریان حیاتی آنها محسوب میشود. به عبارتی در زنجیره تولید فولاد، مهمترین بخشی که گاز بالایی مصرف میکند، واحد تولید آهن اسفنجی است. که با قطع شدن این شریان حیاتی، بیشتر تولید این واحدها متوقف میشود. در تولید هر تن آهن اسفنجی حدود مترمکعب گاز مصرف میشود. یک واحد آهن اسفنجی اگر روزیهزار تن تولید داشته باشد، هزار مترمکعب گاز مصرف میکند. زمانی که آهن اسفنجی کمیاب شود، بهدنبال آن شمش و محصولات نهایی در بازار گران میشود.
نایبی در ادامه تاکید کرد: پیامد نهایی قطع شدن گاز به بازار ختم میشود که کمبود تولید سبب افزایش تقاضا و گران شدن محصولات نهایی در بازار میشود. موضوعی که در زمینه پیامدهای بازار روی میدهد، آن است. که پس از آنکه محدودیتهای گاز برداشته شود، افزایش قیمتهایی که به این دلیل روی داده، روند کاهشی پیدا نمیکند و این در حالی است. که قیمتها در بازار به اندازهای افزایش یافته که روند تولید را مختل کرده است.. در این بازار برخی تولیدکنندگان منتظر هستند تا بازار به یک ثبات نسبی برسد تا خرید و فروشی انجام بدهند. البته بالا رفتن قیمت محصولات فولادی در این روزهای سرد هم به دلیل قطع شدن گاز و هم به دلیل افزایش نرخ دلار است..
وی در پاسخ به این پرسش که آیا واحدهای فولادی از سوخت مازوت نیز است.فاده میکنند، گفت: مشعلهای واحدهای فولادی بر اساس گازسوز طراحی شدهاند و نمیتوانند از مازوت است.فاده کنند. مشعلهای مازوتسوز مخصوص هستند و با توجه به این موضوع که مازوت در زمستان یخ میزند، برای واحدهای فولادی کاربردی ندارد. برخی نیروگاهها ممکن است. که دوگانهسوز باشند و از مازوت نیز است.فاده کنند.
مدیر تحقیق و توسعه شرکت فولاد پردیس آذربایجان در ادامه با اشاره به راهکارهایی درباره بهینهسازی مصرف گاز عنوان کرد: در زمینه مصرف گاز باید برای بخشی که ۸درصد مصرف گاز را به خود اختصاص داده، فرهنگسازی کرد. مصرف روزانه گاز در کشور ما بسیار بالاست که باید در این زمینه فرهنگ صرفهجویی را جا انداخت. از سوی دیگر دولت نیز باید بر اساس زیرساختارهایی که دارد، طرحهای توسعهای خود را به پیش ببرد، برای نمونه دولت شعار ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده که باید در این راستا به فکر ایجاد زیرساختهای آن همچون گاز نیز بود.
وی در ادامه با اشاره به سایر پیامدهای قطع شدن گاز برای واحدهای فولادی عنوان کرد: پیامد دیگر قطع شدن گاز به برنامهریزی شرکتها بازمیگردد، به این معنا که یک شرکت به اهدافی که در ماه یا یک سال برای خود ترسیم کرده، با توجه به کاهش تولید خود دست نخواهد یافت.