بعد از این که آقا محمد خان قاجار تهران را به پایتختی انتخاب و به عمران و آبادی آن همت گماشت و تهران مرکز دوائر دولتی و حکومتی شد لاجرم از نقاط مختلف مملکت مراجعات مردم برای رفع نیازها و مشکلات اداری و غیره که قبل از آن به اصفهان و قزوین بود بیشتر به تهران متوجه شد و بنابراین، مردمِ مناطق جنوبی مملکت از جمله
برای تهیه یخ در فصول بهار و تابستان از چند قرن گذشته در برخی از مناطق کشور انبارها و کارگاههای یخ ابداع و ساخته میشد تا یخ مورد نیاز ساکنین این مناطق از این طریق تأمین شود. این انبارهای یخی بصورت مخروطی شکل و همانند یک کله قند از خشت و گل با ارتفاع تا متر ساخته میشد. در فصل زمستان در داخل چاله بزرگ به وجود آمده، آب را رها نموده و سپس ورودی و کلیه محفظههای آنها بطور کامل مسدود میشد و به تدریج با فرا رسیدن فصول بهار و تابستان و گرم شدن هوا یخهای قطور تولید شده در یخچال مورد است.فاده قرار میگرفت.
همچنین در حوالی بازارک معروف به چاله بازارک کارشناسان بر این باورند که روستا یا شهری در زیر خاک مدفون شده است. و با توجه به آثار متعدد باستانی که در سال و اواخر در حوالی رباط کریم از شش هزار سال قبل تا دوران قاجاریه بدست آمده نشان از قدمت بالای این شهر دارد.
بهره گیری از گزینه های با حداقل هزینه عرضه، جهت توسعه خدمات نوین انرژی در این مناطق یک راه حل پایدار و منطقی محسوب می شود. روش مرسوم تولید برق در خارج از شبکه، بهره گیری از دیزل ژنراتور می باشد لیکن ظهور فناوری های جدید قابلیت هایی را ایجاد کرده است. که همان معماری یک سیستم هیبریدی با مشارکت فناوری های انرژی تجدیدپذیر در کنار دیزل ژنراتور می باشد تا بتوان تأمین انرژی مورد نیاز را با حداقل هزینه انجام داد. در رویکرد جدید دیزل ژنراتور همراه با فناوری های انرژی های تجدیدپذیر نظیر فتوولتائیک خورشیدی، باد، زیست توده، زیست گاز، پیل سوختی و برق آبی کوچک و یا خرد می باشد. فناوری هیبرید ترکیب منابع چندگانه انرژی همانند تجدیدپذیرها و ژنراتور دیزلی می باشد که ممکن است. از یک سیستم ذخیره سازی انرژی (باتری) نیز بهره بگیرد. بنابراین به طور کلی یک سیستم هیبریدی ترکیبی از یک یا چند منبع انرژی تجدیدپذیر نظیر خورشید، نیروگاه برق آبی کوچک یا خرد، زیست توده، باد و امواج، جزر و مد همراه با سایر فناوری ها همانند باتری ها و دیزل ژنراتور می باشد. به سیستم های هیبریدی ترکیبی گاهاً سیستم های میکروگرید (شبکه خرد) نیز گفته می شود.
وی به تاثیر بسزای ورود خودروهای هیبریدی و الکتریکی به چرخه سیستم حمل و نقل کشور در راستای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و ادامه داد: چنانچه دروازههای ورود این نوع از خودروها به سیستم حمل و نقل به ویژه در مرحله نخست به ناوگان حمل و نقل عمومی باز شود، شاهد کاهش قابل توجه مصرف سوخت و آلایندگیهای ناشی از خودروها خواهیم بود.
مهندس ماهوتچی با اعلام اینکه در حال حاضر برخی از شرکتهای خودروساز داخلی در راستای تولید خودروهای میکرو هیبرید و هیبریدی گام برداشتهاند، تصریح کرد: هم اکنون پتانسیلهای لازم به منظور تولید خودروهای هیبریدی در کشور وجود دارد با این تفاوت که تحقق این مهم نیازمند بررسیهایی در زمینه صنایع با فناوری بالای این سیستم مانند باتریها، موتورهای الکتریکی و بردهای کنترلی است..
این سامانه ترکیبی(هیبرید) با پشتیبانی دیزل ژنراتور برای تأمین انرژی الکتریکی مصرف کنندههای مشخص و محدود (حداکثر تا توان نامی دیزل) قابل طراحی و پیادهسازی میباشد بطوریکه در محل است.فاده به همراه دیزل ژنراتور مستقر شده و تولید انرژی میکند.
به منظور جذب حداکثری انرژی و است.فاده از پتانسیل باد در مناطقی که علاوه بر تابش خورشید، وزش باد نیز دارند از این سیستم است.فاده میشو. قابلیت اطمینان سامانه به علت است.فاده از دو منبع انرژی و همپوشانی آنها در تولید انرژی بالاتر بوده و قابلیت نصب در مناطق مختلف با شرایط آب و هوایی گوناگون را دارا میباشد.