اختراع صنعت شیشه تحولی عظیم در معماری دنیا ایجاد کرد. به گونهای که امروزه شهرهای جهان زیبایی خود را مدیون این تحول بزرگ درصنعت تولید میدانند. شیشه به واسطه حرارت دادن و سرد کردن ترکیبی از شن، کربنات سدیم و آهک تولید میشود. تاریخچه تولید و کاربرد شیشه به حدود بیش از هزار سال پیش برمیگردد ولی تقریبا هزار سال پس از کشف آن بود که کاربرد شیشه در پنجرهها مطرح شد. روش تولید شیشه به روش بادی امکان ایجاد شیشههای ظریف برای پنجرهها را میسر کرد که در قطعات مستطیلی با ابعاد حداکثر در میلیمتر درصفحات مدور تولید میشد. بلافاصله پس از کشف این روش از شیشه ، ونیزیها متد است.وانهای را کشف کردند که این روش حدود سال برای تولید شیشه به کار برده میشد. در این روش درون یک است.وانه شیشهای توخالی دمیده، از طول شیشه را برش داده و سپس صاف و صیقل داده میشد. با این روش ورقههای بزرگتری تولید میشد ولی حرارت مجدد و صاف کردن شیشه منجر به خرابی سطح شیشه میشد. به هر حال همراه با پیشرفت تکنولوژی روشهایی برای تولید شیشههایی که در ساختمانها کارایی داشته باشند، ابداع شد. آنها به صورت عنصری طبیعی و لازم در کلیساهای بزرگ در شمال اروپا به کار برده میشدند که تا اواخر هزاره اول پس از میلاد نیز این روند ادامه داشت. با تغییرسبک معماری از رومی به گوتیک، کاربرد شیشه در دنیای معماری جایگاه خود را تا ابد پیدا کرد. شاید بتوان معماری سبک گوتیک در شمال اروپا را دوره اول معماری شیشهای نامید. جابهجایی قسمتهایی از دیوارهای سنگی بزرگ معماران را قادر به خلق آثار چشمگیری در تاریخ کرد. شیشه خود به خود جایگاه خود را در معماری پیدا کرد و شیشههای بسیار زیبا کمکم در معماری بناها دیده شدند. معماری سبک گوتیک به منظور جستجوی نور به وجود آمد، جستجوی درخشش، سبکی و بیوزنی. پنجرههایی که در سبک گوتیک به کار برده میشد معمولا با شیشههای رنگی توسط هنرمندان نقاشی و تزیین میشد. در اواخرقرن شانزدهم به کارگیری شیشه به عنوان سمبلی از ثروت و تجمل در انگلستان در نظر گرفته میشد. شیشه وسیلهای بسیار گرانقیمت بود و بنابراین است.فاده از شیشه در ساختمان و حتی گاهی اوقات به کار بردن آن به جای دیوارحالت تظاهر به ثروت و بود. بدین ترتیب در انگلستان شیوههای غیر متعارف است.فاده از شیشه رایج شد. در نیمه اول قرن نوزدهم بود که مراکز هنری به راه افتادند و بدین ترتیب زبان نوینی در معماری به وجود آمد، پنجرههایی که نور بهراحتی و فراوانی از آنها عبور کند و معماری از آن حالت سنتی خارج شد و شیشه جایگاه و کاربرد واقعی خود را پیدا کرد. به دنبال انقلاب صنعتی در بریتانیا و به موازات آن به کارگیری آهن در ساختمانها، پروژههایی مثل کاخ کریستال پاکستون اجرا شد. پاکستون با به کارگیری دانش خود در طراحی سنتی، است.فاده از شیشه و برش دادن آن به روش سریع و خارق العاده، شگفتیهایی در معماری نوین ایجاد کرد. طی نیمه اول قرن بیستم، به جهت توسعه صنعت و تکنولوژی، بهبود و پیشرفتهایی در ساختار کارهای شیشهای پدید آمد و بالاخره در اوایل دهه پیشرفتی در صنعت تولید شیشه حاصل شد که تا به امروز ادامه دارد. آلیستار پیلکینگتون روش شناوری شیشه مذاب بر سطح فلز مذاب را ابداع کرد که امروزه از آن به عنوان فرآیند شناور یاد میشود. با این روش ورقههای شیشهای کاملا صاف و هموار تولید میشود که امروزه روشی غالب در تولید شیشه در سراسر جهان است..
علت آن عدم تزریق یکنواخت رطوبت گیر (سیلیکاژل) است.. در قسمت هایی از شیشه دوجداره که میزان سیلیکاژل کم است. ، میزان رطوبتی که توسط رطوبت گیر جذب می شود ، نسبت به قسمت های دیگر شیشه کمتر می شود. به همین دلیل باعث می شود قسمت هایی از شیشه بخار بزند. این مورد بیشتر در گوشه های شیشه که مقدار سیلیکاژل کمتر است. بیشتر دیده می شود.
شیشه دوجداره مات شونده یک ایده بسیار عالی و کاربردی مبتنی بر فناوری جدید می باشد که امکان مات کردن شیشه در کمترازچند ثانیه را فراهم می سازد. با است.فاده از این تکنولوژی، می توان میزان عبور نور از شیشه،شفاف و یا مات شدن شیشه دوجدازه را کنترل نمود.
لازم به ذکر است. در مرحله شستشو و خشک کردن در سیستم صنعتی هیچگونه عملیاتی به وسیله دست و یا با وسایل دستی صورت نمی پذیرد و حال آنکه تولیدهای غیر صنعتی و دستی کاملاً عملیات یاد شده با دست و وسایل بسیار پیش پا افتاده صورت می گیرد که در نتیجه وجود کرک و لکه درون شیشه امکان پذیر است.
تاثیر واقعی گاز آرگون کاهش اتلاف انرژی از طريق رسانش است. .زيرا ضريب انتقال حرارتی گازهای خنثی و سنگین تر از هوا ، پائین تر است. . بنابراین انتقال حرارت در چنین شیشه دو جداره ای کمتراست .بطور کلی با دوجداره کردن اصولی و است.فاده از چسب های اولیه و ثانويه به صورت اتوماتیک که امکان نفوذ هوا را به محفظه بین دوجداره سد کند ، احتمال تعرق شیشه دوجداره فوق العاده ضعیف می شود . شاید منشاء این باور را بتوان به تولیدات کارگاهی دستی نسبت داد که عموما در آن ها امکان دوجداره سازی به شیوه اصولی و تزريق گاز های خنثی و آب بندی مناسب وجود ندارد . در واقع آنچه که موجب میشود در شیشه های دو جداره ای که به صورت اتوماتیک تولید میشود تعرق در سطح شیشه صورت نگیرد وجود مواد رطوبت گیری است. که درون Spacer یا فاصله انداز قرار دارد. امکان است.فاده از مواد رطوبتگیر در شیشههای دوجداره ای که به صورت دستی تولید میشود، وجود ندارد. همچنین آب بندی کامل شیشه نیز به صورت دستی میسر نمیباشد .