پیشوا آب و هوای معتدل و نیمهخشک و در دشتها آب و هوای صحرایی مختص خود را دارد، نسبت به گرمسار و ورامین معتدل تر است. ولی شبهای زمستانی سردتری دارد. درجه حرارت پیشوا بین - درجه در زمستان و ۵+ درجه در تابستان در نوسان است.. در بهار و پاییز به علت وجود درختان فراوان و مصونیت از آلودگیهای تهران هوای فرحبخش و دلنشینی دارد.
نواحی پیشوا شامل کویها و محلههای قدیمی شهر و شهرکهای بعضاً تازه تأسیس و در حال توسعه هستند که همگی در قالب یک منطقه شهرداری اداره میشود. بعضی از این محلات قبلاً روستا بودهاند اما امروز جزء شهر پیشوا محسوب میشوند. نواحی مختلف شهر پیشوا عبارتند از:
ایستگاه راهآهن پیشوا یکی از ایستگاههای خط سراسری تهران - مشهد است. که حد فاصل ایستگاههای ورامین و گرمسار است. و در سال احداث گردید. علاوه بر این، ایستگاه راهآهن دیگری در داخل شهر پیشوا ایجاد شده و ایستگاه پایانی ریل باس تهران-پیشوا است..
یکی از نکات بسیار مهم برای ملاحظه میزان صافی سطوح ، تیز بودن انها می باشد. قطعاتی که می خواهند لپینگ شوند و یا قطعای که لپینگ شده اند و قرار است. در زیر لامپ و لنز مشاهده شوند. می بایست کاملا تمیز گردند.وان آلتراسونیک برای شستشوی قطعات بسیارچرب و غیرقابل دسترس با کمک جریان ماوراءصوت مورداستفاده قرارمی گیرد.
و در ضمن نباید خلل و فرجی در سطوح ابزار دیده شود. زیرا وجود آنها موجب چسبیدن برادههای بسیار ظریف بهطور محکم به صفحه لپینگ شده و در نتیجه کیفیت سطح مطلوب حاصل نخواهد گردید. چدنهای خاکستری پرلیتی ویژه ای که در عین حال از تراکم خوبی برخوردار هستند، میتوانند ماده مناسبی برای ساختن ابزارهای لپینگ سطوح صاف، گلوییهای مختلف، درنها و غیره محسوب شوند که درجه سختی آنها در حدود تا برینل میباشد. معمولاً قطعاتی با فرمهای است.وانه ای، کروی و تخت را میتوان با عملیات لپینگ صیقل کاری نمود.
در عملیات لپینگ، اندازهٔ دانههای ساینده معمولاً از (تعداد در هر اینچ مربع) تا تغییر میکند. برای مواد سختتر، از دانههای ریزتر است.فاده میشود تا پرداخت سطحی بهتری بدست آید. سیال حمل کنندهٔ ذرات ساینده از اصطحکاک فلزی بین ابزار لپینگ و قطعه کار جلوگیری کرده و در عین حال عاملی برای خنک کاری و روغن کاری دانههای ساینده محسوب میشود. در ضمن، دانههای فرسوده و مواد ساییده شده را از سطوح کار تمیز میکنند.
شکل دیگر چسباندن شامل مواد نرم تری مانند زمین یا سرامیک برای لپ است. که با ماده ساینده شارژ می شود. سپس از لپ برای برش یک ماده سخت تر قطعه کار است.فاده می شود. مواد ساینده در داخل مواد نرمتر قرار میگیرد، که آن را نگه میدارد و به آن اجازه میدهد تا مواد سختتر را برش دهد. اگر به حد ریزتر برسد، سطح صیقلی مانند پارچه پولیش روی خودرو یا پارچه پولیش یا سطح پولیش روی شیشه یا فولاد ایجاد میشود.
با این فرایند میتوان قطعاتی که قبلاً سنگ خوردهاند! را برای پرداخت نهایی از ۵ تا میکرون براده برداری کرد و سطح بسیار صیقلی به دست آورد. در این روش، تنشهای سطحی قطعه از بین میرود ولی احتمال نفوذ مواد ساینده در سطح قطعه وجود دارد.