دستگاهی است. با یک جام، که جام آن رو به سمت دستگاه بوده و قابلیت حفاری در سطوح بالاتر و پایین تر از سطح اتکا را دارد. از این ماشین برای حفاری گودالها، زیر زمین بناها، کانال، بارگیری ماشین آلات حمل نخاله های عمرانی و گودبرداری استفاده می شود. عوامل موثر بر کار دستگاه مشابه بیلها است..
انجام پیچیده ترین علمیات راهسازی و جاده سازی و بهره برداری از معادن و ساختمان سازی به وسیله بیل های مکانیکی امکان پذیر شده است. که طراح آن "ویلیام اسمیت اوتیس" است. که وی با توسعه اولین بیل موتور دار در سال میلادی عنوان طراحی این ماشین را از آن خود کرد. ماشینی که اوتیس اختراع کرد ، سرعت عملیات گودبرداری را نسبت به بیل دستی دو برابر می کرد. همچنین سبب راحتتر شدن عملیات خاک برداری شد. از زمان اختراع اولین نمونه بیل مکانیکی تا امروز تغییرات چشم گیری در این دستگاه ایجاد شده است..
ویژگی های این نوع دراگلاین مانند دراگلاین با شاسی چرخ لاستیکی است.. فشار وارده بر زمین توسط دراگلاین چرخ زنجیری از ٫۵ تا ٫ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و دراگلایـن چرخ لاستیکی در محدوده ٫۵ تا ٫۵ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. .
به همین دلیل تا پیش از جنگ جهانی دوم کندن چاله ها و ترانشه ها توسط دست انجام می شدند. در آن زمان ﻛﺎر اﻳﻦ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻫﺎ ﺣﻔﺮ ﺗﺮاﻧﺸﻪ ﻫﺎ و ﺑﻴﺮون آوردن ﺧﺎک ﺣﺎﺻﻠﻪ از آن ﺑﻮد و ﻋﻤﻠﻴﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻟﻮﻟﻪ ﮔﺬاری و ﻓﻴﻠﺘﺮ رﻳﺰی و ﭘﺮ نمودن ﺗﺮاﻧﺸﻪ ﺑﺎ دﺳﺖ و ﺗﻮﺳﻂ ﻧﻴﺮوی ﻛﺎرﮔﺮ ﺻﻮرت ﻣﻲ ﮔﺮفت.
دراگلاین معمولاً برای حفاری و گودبرداری نهرها، کانال ها و نیز عملیات خاکبرداری در فاصله های دور که قابلیت دسترسی به آن سخت است.، مورد است.فاده واقع می شود. این ماشین بدون اینکه وارد گودال حفـاری شـود، بـا قرارگـرفتن در سطح زمین طبیعی به راحتی می تواند مشغول عملیات گودبرداری در گودال شود.