در سه طرف حیاط مرکزی سه ایوان وجود دارد که عرض این ایوانها حدود پنج متر است.. طرح ساختمان این کاروانسرا به طرح مسجد جامع ساوه شباهت دارد. این مسجد در فاصله تقریباً کیلومتری از کاروانسرا قرار گرفته. در مسجد جامع در دوران صفوی تغییرات جزئی انجام گرفته و تنها اختلاف مسجد جامع ساوه با کاروانسرای رباط کریم این است. که در کارونسرای سنگی فضای خالی گوشهها را با اتاقهای گنبد داری پر کردهاند.
بعد از این که آقا محمد خان قاجار تهران را به پایتختی انتخاب و به عمران و آبادی آن همت گماشت و تهران مرکز دوائر دولتی و حکومتی شد لاجرم از نقاط مختلف مملکت مراجعات مردم برای رفع نیازها و مشکلات اداری و غیره که قبل از آن به اصفهان و قزوین بود بیشتر به تهران متوجه شد و بنابراین، مردمِ مناطق جنوبی مملکت از جمله
همچنین در حوالی بازارک معروف به چاله بازارک کارشناسان بر این باورند که روستا یا شهری در زیر خاک مدفون شده است. و با توجه به آثار متعدد باستانی که در سال و اواخر در حوالی رباط کریم از شش هزار سال قبل تا دوران قاجاریه بدست آمده نشان از قدمت بالای این شهر دارد.
در نظرگرفتن مسیرهایی برای دوچرخه سواری و ایجاد پارکینگ ایمن دوچرخهسواری در کنار پارکینگ اتومبیل برای کارمندان، از جمله ایدهآلها، است.انداردهای بروز دنیا و اصول طراحی شهرک صنعتی است.. هر قدر جایگاههای پارک دوچرخه به ساختمانها نزدیکتر باشد، اشتیاق اشخاص برای است.فاده از دوچرخه بیشتر میشود.
درمانگاه، آتشنشانی، مهمانسرا، رستوران و ساختمانهای اداری، از جمله ساختمانهای مکمل و جنبی محسوب میشوند. این سازهها باید در قسمتهایی ساخته شوند که دسترسی به آنها از داخل و خارج شهرک صنعتی آسان باشد. احداث آنها در مجاورت شبکه اصلی، دسترسی را آسان خواهد کرد.
مرحله دوم، شامل طراحی، تنظیم و ارائه نقشههای اجرایی و سیویل شهرک صنعتی است.. بررسی و مطالعۀ توپوگرافی زمین و عوارض موجود در آن، جزء مطالعات سیویل میباشد. بررسی های توپوگرافی به شناخت و تعیین جهت شیب منطقه کمک میکند. جانمایی دقیق محل تأسیسات تصفیه فاضلاب و تأسیسات و تجهیزات دیگر و تهیه پروفیلهای عرضی و طولی مناسب، طی این مرحله صورت میگیرد. همچنین طراحی و تهیۀ نقشههای زیر از دیگر الزامات این مرحله است.:
در صورتیکه که جایی برای طراحی و اجرای مسیرهای پیاده روی عمومی در نظر گرفته می شود و این مسیر پیاده روی عمومی بخشی از مسیر خیابان های عمومی نیست، توسعه صنعتی مجاور نباید به گونهای باشد که زیبایی و ایمنی مسیرهای پیادهروی را کاهش دهد.
احداث Industrial Estateها در نواحی به دور از شهرها و روستاها، برای ساکنان شهرها و روستاها جنبه مثبت زیستی دارد. اما آلودگی صنعتی و احتمال آسیب زمینها و مناطق اطراف ناشی از این آلودگیها، اغلب نگرانیهای زیست محیطی ایجاد میکند.