تقریباً از از اوایل دهه هفتاد بود که شهرداری تهران برنامه توسعه شهریه این کلانشهر را آغاز کرد و در همین راستا تصمیم گرفت بزرگراه های متعددی را در داخل تهران افتتاح کرده با است.فاده از این روش ترافیک تهران را به حداقل برساند. شرق تهران یکی از اصلی ترین بخش هایی بود که شهرداری تصمیم گرفت بزرگراه های متعددی را برای تسهیل دسترسی ساکنین تاسیس نماید. حالا با هم قصد داریم نگاهی به اصلی ترین بزرگراه های موجود در شرق تهران بیندازیم:
تهرانپارس، نارمک، نیروی هوایی، تهران نو، پیروزی، مجیدیه، حکیمیه، سبلان و رسالت را میتوان مهمترین مناطق شرق تهران دانست. هر چند این محلهها از نظر سبک ساختمانسازی، بافت شهری و ترافیک شباهتهای زیادی با هم دارند اما باید دانست که تفاوتهای آنها نیز سبب تغییر شرایط خرید در این مناطق شده است.. مثلاً
محله های شرق تهران که تراکم بسیار زیادی در این بخش دارد، منطقه را نیز تشکیل داده است.. این منطقه از جمله مناطق مشهور پایتخت بوده که با وجود محله های شرق تهران در تراکم بالا، بسیاری از جاذبه های گردشگری، تفریحی، و همچنین فرهنگی و مذهبی را درون خود قرار داده است.. منطقه از جمله مناطق مرزی شهر تهران می باشد که از شمال با خیابان پیروزی، از جنوب با خیابان خاوران، از شرق با بزرگراه بسیج و همچنین از غرب با خیابان شهریور همسایگی دارد. جالب است. بدانید که منطقه شهر تهران دارای محله می باشد که هر کدام از آن ها به تنهایی دارای جاذبه های گردشگری متنوع و متفاوتی می باشد. برای آشنایی بیشتر با محله های شرق تهران موجود در منطقه و همچنین بخش های مختلف آن، ادامه مطلب را مطالعه کنید.
در قدیم آجرتراشان در پای کار، قطعههای گوناگون پاره آجر را با تیشه آماده میکردند. این کار از دوران سلجوقی آغاز شده و در دوره صفویه به تکامل رسیده است.. در گذشته، کار تراش آجر بر روی آجرهای چهارگوش صورت میگرفت؛ ولی از زمان است.فاده از آجرهای مستطیل قزاقی، به طور عمده کار تراش بر روی آجرهای قزاقی انجام میگیرد و کمتر نمونهای از کاربرد آجرهای چهار گوش تراش، دیده شده است..
آجر جوش را با خاکی که در گرمای بیش از هزار درجه خمیری نشود میپزند و آن را بیشتر در کوره نگه میدارند تا دانههای خاک کمی عرق کرده و به هم بچسبند و آجر یک تکه شود. برای آنکه آجر کم عرق کند، به آن گداز آور میزنند، که معمولاً اکسید آهن است.. اکسید آهن همچنین رنگ آجر جوشی را سرخ تا سیاه میکند. رنگ بهی آجر جوش از کم بودن اکسید آهن و فراوانی آهک و بازها در آن است.. این آجر باید سخت باشد، لاشه نشود، ترد نباشد، ترک نداشته باشد، در برابر ضربه پایداری کند و لب پر نشود، کم ساییده شود، زبر باشد، و جای ساییده شده آن نیز زبر بماند، سطح شکسته شده آن شیشهای نبوده، دانهدانه و پر باشد، در برابر یخبندان و مواد شیمیایی پایدار باشد. . آجر جوشی که به کار فرش کردن کف سواره رو و پیادهرو میرود، باید تاب ضربه پذیری بالایی داشته باشد. خیلی کم ساییده شود، زبر بوده و پس از سایش زبر بماند. آجر جوش برای پوشش دیواره تونلها و گنداب روها نیز به کار میرود.
در صورتی که بعد از پخت اولیه و سرد شدن مجدداً آجر پخته شود به آن آجر دو جوش گفته میشود. چنانچه که از این نوع مصالح ساختمانی در پی ساختمان است.فاده شود بایستی حتما روی آن را با ماسه و آهک بپوشانید. این کار باعث بالا بردن مقاومت آجر در برابر رطوبت خواهد شد.
جنس این نوع آجرها نسبت به آجرهای فشاری بسیار ترد و شکننده بوده و خاصیت مکندگی آن نسبت به آجر فشاری کمتر است.. این آجرها به علت ترد بودن قابل تیشهداری نیستند و همچنین بهدلیل اینکه خاصیت مکندگی زیادی ندارند و نمیتوانند به خوبی به ملات بچسبند در طاق ضربی است.فاده نمیشوند. ابعاد این نوع آجر /×× سانتیمتر است.. اضلاع این نوع آجر گونیاتر بوده و دارای سطوح صافتری نسبت به آجرهای فشاری می باشند.
آجر جوش به آجر هایی می گویند که بسیار پخته شده اند و در نتیجه شکل آنها ناصاف و رنگ آن ها تیره است.. به دلیل اینکه از ته کوره ها به دست می آیند. این مدل آجر ها در ساخت پی های ساختمان است.فاده می شوند. آجر جوش را از نوع خاصی خاک که تحمل گرمایی بالایی دارد می سازند. این آجرها در هنگام فرآیند آجر سازی، به دلیل خشک نکردن به موقع تشکیل می شوند. آجر جوش در واقع به آجرهایی گفته می شود که به هم وصل هستند و به دلیل مقاومت بالایی که دارند برای پی سازی و یا زیر سازی ساختمان ها مورد است.فاده قرار می گیرند. آجر جوش، یک آجر خاص در صنعت سفال پزی است. که دارای اهمیت ویژهای است. از این اجر برای نماسازی ساختمانها فرش کف پیاده روها پوشش بدنه و کف آبروها و مجراهای فاضلاب و تونلها و ساختن دودکشها، فرش کف کارخانهها، انبارهای کشاورزی و سالن های دامداری پرورش طیور است.خر های صنعتی و سایر موارد نظیر آنچه که گفته شد، است.فاده می شود. آجر جوشی که به کار فرش کردن کف سواره رو و پیادهرو میرود، باید تاب ضربه پذیری بالایی داشته باشد. خیلی کم ساییده شود، زبر بوده و بعد از سایش زبر بماند.