شهرری تنها منطقه باستانی است.ان تهران است. که دارای ثار تاریخی بسیار زیادی است. که به قطب توسعه تورسیم مذهبی تهران تبدیل شده است..جاذبه های تاریخی این شهر دارای قدمت بسیار زیادی هستند مانند باروی برین که به سده های پیش از میلاد تعلق دارد. برخی از آثار مهم و تاریخی شهرری اعم از:
شهرری تنها منطقه باستانی است.ان تهران است. که دارای ثار تاریخی بسیار زیادی است. که به قطب توسعه تورسیم مذهبی تهران تبدیل شده است..جاذبه های تاریخی این شهر دارای قدمت بسیار زیادی هستند مانند باروی برین که به سده های پیش از میلاد تعلق دارد. برخی از آثار مهم و تاریخی شهرری اعم از:
کوچه حنظله، دینار، شهید محمدرضا عربخواری. امام خمینی. باصری. جاده ورامین. ساسان، الموالی، صوفی، در بازار روده (حسن صباح در آنجا خانه داشت)، خیابان سرکه در قرن دوّم و سوّم هجری شهرت و عظمتی داشت، خیابان ساربان (یا ساربانان) و علاوه بر اینها خود بازارها در حکم شوارع بودند.
این آجرها اغلب با دست قالب زده و در کوره های محلی پخته میشوند لذا ابعاد آنها با توجه به تجارب زیادی که در طی زمانهای طولانی به دست آمده در حد /××تثبیت شده است.. در حال حاضر صنعت ساختمان در ایران به مقدار وسیعی از آجرهای فشاری است.فاده مینمایند.
آجرهایی که امروزه اکثراً در ایران برای ساختمان مورد است.فاده قرار میگیرند شامل آجر ماشینی، آجر ماشینی توپر، آجر ماشینی سوراخدار، آجر سفالی مجوف هستند. آجرها از نظر مقاومت و شکل ظاهری متفاوت بوده و بسته به مورد است.فاده با ابعاد گوناگون تهیه میشود.
آجر مهری آجری است. که روی آن نقش برجسته یا فرو رفتهای ایجاد شده است.. نقش اندازی روی آجر چه به صورت برجسته و چه فرورفته عمدتاً به کمک قالب انجام میشده است.. آجرهای سفال نقش دار، از قرن چهارم در آثار سیراف دیده شده است.. این آجرها از نظر شکل متنوع بوده و به صورتهای لوزی، بادامی، ستارهای شکل و چلیپا ساخته میشوند. از مسجد جامع گناباد در دوران سلجوقی، آجرهای نقش برجسته و مشبک با نقشهای هندسی در شکلهای مربع و مستطیل بدست آمده است..
اگر از آجر در نماچینی است.فاده شود، رنگ آن اهمیت پیدا میکند. برای است.فاده در نماچینی، آجرهایی به رنگهای زرد کمرنگ که به آن آجر سفید میگویند و زرد پررنگ که به آن آجر بهی میگویند و همچنین آجرهایی به رنگ قرمز روشن یا قرمز سیر در بازار وجود دارند. علت رنگی بودن این آجرها مربوط به طریقه چیدن آجر در کوره و نحوه آتش دادن به آن است.. کنترل سطوحی که با آتش در تماس مستقیم است. نیز در رنگ آجر موثر است.. از طرفی رنگ آجر مربوط به اکسید فلزاتی مانند اکسیدهای مختلف آهن است. که در مواد اولیه آجر وجود دارد. برای تهیه مصالح اولیه و همچنین مراحل خشتزنی و خشتخشککنی آجرهای رنگی، دقت و هزینه بیشتری به عمل میآید. به همین دلیل این آجرها گران تر از انواع دیگر آن هستند.
گرمای شدید کورههای سنتی آجر پزی، محصولی سخت و بادوام تولید میکنند که اغلب به رنگ قرمز، زرد، قهوهای تا سیاه هستند. آجر جوش حاصله از این فرآیند، در گرمای بیش از درجه پخته میشود. به این صورت که در این دما، دانههای خاک عرق کرده و به هم بچسبند تا آجر را به وجود آورند. نکته مهم این است. که این آجر نباید در گرمای کوره خمیر شود و باید بین درجه عرق کردن و خمیر شدن خاک، تفاوت زیادی وجود داشته باشد.