با توجه به اینکه قرچک نزدیک به تهران است.، بسیاری از افرادی که نیاز به رفت و آمد زیاد به شهر تهران را دارند، به خرید یا اجاره خانه در این شهر اقدام می کنند. امروزه نیز مهاجران مختلفی از شهرهای مختلف کشور برای اجاره و یا حتی خرید آپارتمان در قرچک به این شهر می آیند. به همین خاطر، مردمی که در این شهر سکونت دارند، عمدتا تهرانی نیستند و دارای قومیت، لهجه و گویش های مختلفی هستند.
شهر قرچک، از محله های مختلفی تشکیل شده است. که هر کدام از لحاظ امکانات رفاهی و تفریحی متفاوت هستند. اما در مجموع باید بگوییم که امکانات رفاهی و تفریحی قرچک تهران، مطلوب است.. زیرا در سال های اخیر و با رشد جوامع شهری در است.ان تهران، هر یک از محله ها و شهرستان های تابع تهران نیز رشد کرده اند و از لحاظ امکانات رفاهی و تفریحی و فرهنگی، فوق العاده هستند.
به گفته بسیاری از باستان شناسان و محققانی که در تپه پردیس فعالیت کردهاند، این منطقه یکی از قدیمیترین آثار تاریخی است. که تمدن بشری را در عصری نشان میدهد که انسان با درک صحیح از زندگی گروهی، به ساخت ابزارهای زندگی متمدن روی آوردهاست.
قیمت کاشی و سرامیک در ایران نسبت به قیمتهای جهانی بالا است.؛ همچنین حذف تعرفههای وارداتی از الزامات پیوستن به سازمان تجارت جهانی خواهد بود، به همین دلیل پیوستن به این سازمان باعث رکود صنایع کشور از جمله صنعت کاشی و سرامیک خواهد شد. مطمئناً با بسترسازی مناسب میتوان با این تهدیدات مقابله نمود که برخی از این روشها عبارتنداز:
در سالهای اخیر کارخانجات تولید کاشی و سرامیک دیوار و کف زیادی در ایران ایجاد شدهاند و تحول بزرگی در این صنعت به وجود آمده است.. کشور چین با تولید ۵ هزار و میلیون متر مربع در رتبه اول صنعت کاشی و سرامیک جهان قرار دارد؛ بعد از کشور چین کشورهای برزیل، هند، اسپانیا، ایران، اندونزی و ایتالیا به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند.
صنعت کاشی سازی در ایران سابقهای بس دیرینه دارد و قدمت آن به قبل از اسلام و حتی قبل از میلاد مسیح باز میگردد. در تحقیقات باستان شناسان، نمونههایی از صنایع کاشی ایران در شوش پیدا شده که متعلق به دوران هخامنشیان است. و قدمت آن به سال قبل از میلاد باز میگردد.
در موقعیت کنونی میزان سود و ارزش افزوده کاشی و سرامیکی که در داخل کشور تولید میشود در حدود درصد قیمت تمام شده آن است. که ارزش افزوده مناسبی است. ولی سودی که از صادرات این محصولات نصیب شرکتهای تولیدکننده میشود بسیار کمتر و در حدود نصف سود داخلی آن است..
•بالاخره اینکه امروزه کشورهای معروف اروپایی مثل ایتالیا و اسپانیا، کاشی و سرامیک تولید میکنند ولی بیشتر تولیدات آنها چیزی نیست که ما در کشور خود میشناسیم بلکه آنها به تولید کاشیهای خاص روی آوردهاند. به عنوان مثال برای یک ساختمان خاص، با معمار آن مذاکره کرده و برای آن ساختمان یک طرح ویژه در نظر میگیرند و بر اساس این طراحی، کاشی و سرامیک تولید میکنند. با این تفاوت که متوسط نرخ جهانی کاشی در رده بازاری که ما در آن رقابت میکنیم در حدود دلار برای هر متر مربع است. و حال آنکه کاشیهای خاص تولید شده میتواند در بهترین شرایط تا حدود مترمربعی یورو نیز به فروش برسد. به نظر من شاید یکی از مشکلات ما چه در داخل و چه در خارج از کشور این است. که درصد ما روی درصد بازار بالقوه تمرکز کردهایم و حال آنکه درصد تولیدکنندهها به درصد بازار احاطه دارند و به راحتی از آن سود میبرند.