پل نمیر یادگار دوران صفویه در شهر رودهن است.. این پل که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، از جاذبههای تاریخی رودهن محسوب میشود. قدمت این پل به قرن سوم و چهارم هجری بر میگردد و رودخانهی فصلی رودهن از آن گذر میکند. در سالیان دور برای رفتن از تهران به فیروزکوه از روی این پل عبور میکردند. این پل با نامهای پل زنجیر یا پل فیروزکوه نیز خوانده میشود.
همچنین وجود روستاهای سرسبز، اماکن تاریخی و تفریحی و جذابیتهای منحصر به فرد طبیعی در رودهن کمک زیادی به اقتصاد این شهر کرده، چرا که سالانه شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی، به رودهن سفر میکنند در ضمن زمینه مناسبی برای رشد و توسعه روزافزون شهرهای رودهن و آبعلی و روستاهای اطراف این شهرها فراهم خواهد شد.
رودهن نام شهری در شهرستان دماوند تهران است. که سرسبزی شمال را با کویر پیوند میزند. رودهن از شمال با آمُل مازندران و از جنوب با کوهها و کویرهای ورامین و پاکدشت هممرز است.. همچنین از مغرب به شهرستان پردیس و شمیرانات میرسد و از شرق نیز به مرکز دماوند محدود میشود. رودهن به جادههای هراز و فیروزکوه نزدیک است. و در راه سفر به است.انهای شمالی میتوانید از رودهن زیبا نیز دیدن کنید. رودهن از آبعلی کیلومتر و از بومهن ۸ کیلومتر فاصله دارد.
در این میان یکی از روش های مقاوم سازی ساختمان ها، ساخت خانه های متحرک است. که از جمله روش های پیشرفته در امر مقاوم سازی در برابر زلزله محسوب شده و از این روش در ساخت ساختمان ها، آپارتمان ها، کارخانه ها و ساختمان های مراکز تجاری است.فاده می شود. این روش بسیار کم خرج است. و در مناطقی که از نظر مقاومت در برابر زلزله از سطح پایینی برخوردارند و در نواحی زلزله خیز سراسر جهان واقع شده اند بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.. به این ترتیب تمام اصول ساختمان سازی به سمت ساختمان سازی مکانیکی متحول می شود. این ساختمان ها در برابر تمامی بلایای طبیعی از قبیل سیل، آتشفشان، رانش زمین و همچنین در برابر زلزله های خطرناک و مهیب هم مقاوم هستند. در این طریقه مقاوم سازی که شیوه مهندسی ساختمانی «هاپکن» نام دارد، دیوارهای خانه از بتن درست شده و به وسیله میله های فلزی کششی عمودی کاملاً فشرده می شوند. به این ترتیب به دلیل است.فاده از مواد جامد فشرده و سنگین، نیروی وارده به اجزای پایینی ساختمان بسیار افزایشی می یابد. البته باید گفت که دیوارهای هر طبقه به صورت کنترل شده به آن فشار وارد می شود و میزان فشار وارده در تمامی طبقات یکسان است.. همچنین علاوه بر یک میله عمود در هر طبقه از میله افقی هم است.فاده می شود.
نوسازی سازه ها علاوه بر هزینه هنگفتی که دربر دارد مدت زمان زیادی تا بهره برداری صرف می کند اما در بهسازی و مقاوم سازی با صرف هزینه بسیار پایین تر ، زمان کمتری نیز صرف بهره برداری مجدد از سازه صرف میکند. امروزه دنیا بعلت کم شدن منابع و صرفه اقتصادی بسمت مقاوم-سازی پیش می رود.
در ساختمان با سیستم سـازهای قاب خمشی فولادی بارهای قائم وارده توسط قابهای ساختمانی تحمل شده و مقاومـت در برابر نیروهای جانبی وارده توسط قابهای خمشی تأمین میشود. در ادامه به روش های مقاوم سازی ساختمان با سیستم قاب خمشی فولادی اشاره خواهد شد.
بسیاری از نقایص رفتاری مهاربندهای فولادی متداول نتیجه اختلاف بین ظرفیت فشاری و کششی این مهاربندها و زوال در مقاومت این مهاربندها تحت بارگذاری چرخهای میباشد. از این رو تحقیقات بسیاری صرف بهینهسازی و اصلاح این المانها جهت رسیدن به یک رفتار الاستوپلاستیک ایدهآل شدهاست. برای رسیدن به این هدف لازم بود تا با است.فاده از مکانیزم مناسبی از کمانش فشاری مهاربند جلوگیری شود تا امکان تسلیم فشاری فولاد نیز فراهم شود. تلاشهای صورت گرفته توسط محققین منجر به اختراع مهاربند کمانش تاب (Buckling Restrained Brace) یا همان BRB شد.
نکته حائز اهميت دیگری که امروزه توجه بسیاری باید به آن نمود مطالعه و بررسی زلزله های گذشته است.. این اقدام برای ما که در منطقه لرزه خیزی مثل ایران زندگی می کنیم اهمیتی چندین برابر دارد و کمک شایانی به ارائه طرح مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای مناسب تر میکند.