شهرک صنعتی مکانی است. دارای محدوده و مساحت معین که براساس قانون تاسیس شرکت شهرکهای صنعتی ایران و اصلاحات بعدی ایجاد شده یا میشود و نواحی صنعتی مشمول قانون شرکت شهرکهای صنعتی، شامل مجموعهای ساماندهی شده از واحدهای صنعتی، پژوهشی، فناوری و خدمات پشتیبانی است. که در آن امکانات زیربنایی و خدمات ضروری موردنیاز به واحدهای مذکور واگذار میشود. مالکیت در شهرکها و نواحی صنعتی شامل مالکیت قسمتهای اختصاصی و مالکیت قسمتهای مشترک میباشد.
شهرک صنعتی مکانی است. دارای محدوده و مساحت معین که براساس قانون تاسیس شرکت شهرکهای صنعتی ایران و اصلاحات بعدی ایجاد شده یا میشود و نواحی صنعتی مشمول قانون شرکت شهرکهای صنعتی، شامل مجموعهای ساماندهی شده از واحدهای صنعتی، پژوهشی، فناوری و خدمات پشتیبانی است. که در آن امکانات زیربنایی و خدمات ضروری موردنیاز به واحدهای مذکور واگذار میشود. مالکیت در شهرکها و نواحی صنعتی شامل مالکیت قسمتهای اختصاصی و مالکیت قسمتهای مشترک میباشد.
شهرک هکتاری سالاریه یکی از بهترین و مناسب ترین شهرک های صنعتی است.ان تهران محسوب می شود که با حمایت های دولت در رفع محدودیت است.قرار صنایع در شعاع کیلومتری پایتخت در این شهرک صنعتی، آن را به عنوان تنها شهرک صنعتی دارای این قابلیت در است.ان تهران تبدیل کرده است..صنایع فعال در شهرک صنعتی سالاریه:فلزي، کاني غيرفلزي، غذايي، برق الکترونيک، نساجي و پوشاک، شيميايي، سلولزي، خدماتي و قاليشويي می باشد.
اگرچه این روزها دیگر خبری از کارخانه قدیمی چرمسازی آلمانی تبریز نیست، اما وجود این کارخانه سرنخی برای ادامه صنعت در این شهر بود. این روزها شاهد کارخانههای متعدد چرم سازی و کارگاههای کوچک و بزرگ تولیدات محصولات چرمی در شهر تبریز هستیم که باعث شده است. چرم تبریز به مرور زمان بر سر زبانها بیفتد و جایگاه خود را در نزد مردم بالا ببرد.
امروز هزینههای راهاندازی یک واحد کوچک چرم سازی بسیار سنگین است.. وقتی به این مبلغ هزینه خرید زمین، تامین وسایل جانبی، احداث تولیدی و سرمایه در گردش اضافه میشود؛ راهاندازی صنعت چرمسازی به رویایی دست نیافتنی و بسیار پیچیده تبدیل میشود.
پس جای تعجب نیست اگر بگوییم تبریز ۸ درصد محصولات چرمی کشور از جمله کیف، کفش و غیره را تولید میکند. جالب است. بدانید که علاوهبر تامین نیازهای داخلی کشور، تولیدات چرم تبریز به خارج از کشور نیز صادر میگردد. در حال حاضر بیش از دویست و پنجاه کارگاه تولیدی چرم در شهر تبریز فعالیت میکنند. فعالیت بیشتر این کارگاهها در حوزه تولید چرم سنگین و تعداد کمتری در حوزه تولید چرم سبک میباشد.
اولین مانع فعالیت شرکتهای تولیدکننده با حداقل ظرفیتشان است. که تولیدات را تا حد زیادی کم میکند. از طرف دیگر نبود فناوری لازم از جمله عدم بهروزرسانی ماشینآلات در این حوزه یکی از مشکلات اصلی در مسیر رشد این صنعت به حساب میآید. همین موارد سبب شده است. که از لایههای مختلف چرم در صنعت ایران است.فاده بهینه نشود. درواقع در صنعت ایران شاهد از دست رفتن ارزش افزوده لایهها هستیم. این در حالی است. که هیچ فناوری جهت بازیافت لایهها وجود ندارد.
به این ترتیب صنعت چرم سازی نیز مانند سایر صنایع قدیمی ایرانیان در دوره اول پهلوی طعم پیشرفت را چشید. در آن زمان شرکتهای آلمانی بر این صنعت قدیمی ایرانیان سرمایهگذاری کردند. نتیجه این سرمایهگذاری افتتاح اولین کارخانه چرم سازی در تبریز در سال ۸ بود. البته تاریخ گسترش و توسعه صنعت چرم را به همدانیان ربط میدهد. کافی است. سری به این شهر تاریخی بزنید؛ به وضوح نشانههایی از دوران طلایی توسعه صنعت چرم در این شهر خواهید دید.