پس از انقلاب ۵، طرح جامع تهران تنها برای ۸ سال بهطور مستقیم مبنای کنترل و هدایت توسعهٔ پایتخت ایران بود و در دهههای گذشته، تغییرات کالبدی و توسعهٔ کلانشهر تهران بیشتر بر مبنای مجموعهای از ضوابط و بخشنامهها صورت گرفتهاست.
طی پژوهشی که به سفارش شورای فرهنگ عمومی در سال ۸ انجام شد و براساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۸۸ شهر و حدود روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظر سنجی نمونهگیری شد در این است.ان به قرار زیر بود:
انجمن به جهت مشارکت عمومی و نقش شهروند در امور محلی دارای ماهیت حقوقی و است.قلال مالی بود. بهطور کلی میتوان گفت نقش انجمن بلدی در شهر به این همان حکم مجلس شورای ملی در امور مملکتی را داشت. از نظامنامه بلدیه به عنوان اولین و مترقیترین قانون اداره شهر در ایران معاصر یاد شدهاست. در جای جای نظامنامه بلدیه تلاش برای تمرکز زدایی اداری و جداکردن اداره شهرها از قدرت حاکم و دولت و دولت نمایان است.. نخستین انتخابات انجمن بلدیه درد هفتم تیرماه ۸ در شش محله تهران برگزار شد.
چراغهای توکار، بخش جدانشدنی سیستمهای نورپردازی هستند. اهمیت این چراغها در یکدست کردن فضا و اشغال فضای کمتر توسط چراغ است. تا بهترین نور از کمترین فضای اشغال شده در فضای قابل رویت فروشگاه، تامین شود. انواع چراغهای توکار گردبر و تیپ هالوژنی از وات تا وات، چراغهای توکار خطی و دارک لایت ( لیزربلید) و همچنین چراغهای توکار چندخانه از انواع نورهای توکار فروشگاهی هستند.
در ادامه و دومین نقش نور فروشگاهی، برجسته کردن محصولات و جلب توجه کامل مشتری است.. به طور مثال چراغ ویترینی فروشگاه، با روشن کردن کامل ویترین، توجه کامل مشتریان را جلب کرده و اولین قدم در تبدیل یک رهگذر به یک مشتری و وارد شدن او به فروشگاه شماست. در داخل فروشگاه نیز چراغهای مختلف از جمله چراغ ریلی فروشگاهی، چراغ فروشگاهی توکار، چراغهای چند خانه و چراغ خطی، توجه را به محصولات مختلف جلب میکنند و اهمیت آنها را دوچندان میکنند. پس نور فروشگاهی شما باید به گونهای به کار گرفته شود که همه نگاهها را به محصول شما جلب کند.
نور مغازه و یا فروشگاه از جنبههای مختلفی اهمیت دارد. اولین وظیفه چراغ تجاری، روشن کردن فضا به گونهای است. که تمامی محصولات موجود در فروشگاه و یا نمایشگاه، به درستی دیده شوند. این دیده شدن به میزان نور فروشگاه بستگی دارد که با لوکس (Lux) بیان میشود. بسته به نوع و کاربری فروشگاه، از لوکس تا لوکس نور را میتوان در بخشهای مختلف تامین کرد.
در ادامه و دومین نقش نور فروشگاهی، برجسته کردن محصولات و جلب توجه کامل مشتری است.. به طور مثال چراغ ویترینی فروشگاه، با روشن کردن کامل ویترین، توجه کامل مشتریان را جلب کرده و اولین قدم در تبدیل یک رهگذر به یک مشتری و وارد شدن او به فروشگاه شماست. در داخل فروشگاه نیز چراغهای مختلف از جمله چراغ ریلی فروشگاهی، چراغ فروشگاهی توکار، چراغهای چند خانه و چراغ خطی، توجه را به محصولات مختلف جلب میکنند و اهمیت آنها را دوچندان میکنند. پس نور فروشگاهی شما باید به گونهای به کار گرفته شود که همه نگاهها را به محصول شما جلب کند.
امروزه اکثر طراحان و معماران حرفه ای از طریق همین روش، نظر رهگذران خیابان را جلب کرده و کنجکاوی مردم را بر می انگیزند. خبر خوب این است. که اصلا اهمیتی ندارد، خوراکی یا مبلمان می فروشیم! هر چه به وسیله نورپردازی پاساژ در ذهن مخاطب جای بگیریم، قطعا فروش و سود کل واحد های داخل پاساژ بیشتر خواهد بود.