مشاوره و اجرا نورپردازی اماکن تفریحی در بهارستان

Lighting of entertainment places-1
Lighting of entertainment places-2



در سال شمسی مجسمه‌ای معروف به فرشته آزادی در میدان بهارستان نصب شد. این مجسمه با هزینه شخصی سردار اسعد بختیاری برای مجلس خریداری شده بود. مجسمه فرشته آزادی در این طرح در حال کشتن دیو است.بداد در زیر پای خود است. و در دست راست فرشته شمشیر و در دست چپ وی مشعلی از روشنایی قرار داشت. این مجسمه بعد از انقلاب ۵ مدتی با تغییر پوشش باقی بود و سپس از میدان بهارستان برداشته شد.

در سال شمسی مجسمه‌ای معروف به فرشته آزادی در میدان بهارستان نصب شد. این مجسمه با هزینه شخصی سردار اسعد بختیاری برای مجلس خریداری شده بود. مجسمه فرشته آزادی در این طرح در حال کشتن دیو است.بداد در زیر پای خود است. و در دست راست فرشته شمشیر و در دست چپ وی مشعلی از روشنایی قرار داشت. این مجسمه بعد از انقلاب ۵ مدتی با تغییر پوشش باقی بود و سپس از میدان بهارستان برداشته شد.

اولین اقدام برای محوطه‌سازی میدان بهارستان در سال‌های بعد از مشروطه با ریاست منطق‌الملک، رییس بلدیه تهران، انجام شد. به دستور وی اطراف میدان درختکاری و فضای سبز ایجاد شد. در سال ۵ میدان بهارستان توسط سازمان زیباسازی تغییر شکل داد و تمامی ساختمان‌های پیرامون آن پیرایش و از زواید شهری پالایش شد. توپی به‌صورت نمادین در ضلع جنوب غربی میدان نصب شد و کتیبه‌ای با کلمه در شمال غرب میدان نصب شد که به تاریخچه آن اشاره دارد.


در قرن حاضر زندگی شهری به نحوی پیش می رود که دامنه فعالیتهای شهروندان تاپاسی از شب ادامه دارد،بدین ترتیب حیات شبانه شهرها را نمی توان نادیده گرفت .یک فضا با نورپردازی از جنبه های مختلف کیفی تاثیر می پذیرد، همین امر به عنوان اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر می باشد.در این پژوهش از روش تحلیلی-توصیفی و ابزار کتابخانه ای برای توضیح میزان اثر گذاری نورپردازی بر کیفیت نشانه تاریخی است.فاده شده است.. در نورپردازی اماکن گردشگری، توریستی و فرهنگی می توان به زیر شاخه های اصلی نورپردازی بنا های تاریخی، موزه و گالری و هتل ها و مهمانخانه ها اشاره کرد.

بناهای تاریخی و هنری با قدمتی طولانی و کهن، نمادهایی هستند که با است.فاده از ویژگی نورپردازی اصولی در اشکال حجمی و هندسی و تزیینات خود، سعی دارند توجه کاربران را به خود جلب کرده و در حافظه آن ها نقش ببندند. که خود مهمترین ویژگی نورپردازی می باشد. این نورپردازی های اماکن گردشگری، توریستی علاوه بر زیباسازی شهرها، در شناساندن جاذبه های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و هویت یک منطقه و حتی پیشینه ذهنی و تفکرات ساکنانش نیز تاثیر گذارند.

یکی از بخش هایی که نیازمند تعهد در نورپردازی اماکن توریستی و هنری است.، نورپردازی موزه ها و گالری های هنری یا به طور کلی فضاهایی است. که روشنایی برای نمایش اثر هنری به کار می رود. هدف اصلی در این بخش، نمایش بهتر اثر هنری در حین حفاظت آن در مقابل نورهای مضر مانند اشعه ماورابنفش و مادون سرخ و… است.. در موزه ها و گالری ها همواره با دو بخش از اجسام و اشیا رو به رو هستیم که شامل اجسام دو بعدی وسه بعدی می باشند و هر کدام با توجه به فیزیک و نوع آن ها تکنیک های نورپردازی جداگانه ای را طلب می کنند. در اجسام مواردی نظیر تعادل بین سایه و روشنی، تفکیک جسم با دیوار پشت آن از طریق ایجاد سایه، نورپردازی متمرکز از زوایای مختلف که در نهایت به درک سه بعدی آن جسم کمک می کند، مد نظر قرار می گیرد.



( مشاوره و اجرا ) های دیگر