زندگی پر فراز و نشیب سید محمدحسین بهجت تبریزی سبب شد فیلمسازان مختلف آثاری را با اقتباس از زندگی او بسازند. شناختهترین اثر ساختهشده بر اساس زندگی این شاعر پرآوازه مجموعهی تلویزیونی «شهریار» بود که در سال به کارگردانی کمال تبریزی ساخته شد. این مجموعه زندگی شهریار را در سه مقطع سنی جوانی، میانسالی و پیری به نمایش گذاشت و با است.قبال خوبی هم روبهرو شد. اردشیر رستمی و سیروس گرجستانی در این مجموعه در نقش شهریار به ایفای نقش پرداختند.
محمدحسین بهجت تبریزی در مدرسهی متحده و فیوضات درس خواند، سیکل خود را در مدرسهی فردوسی شهر تبریز به اتمام رساند و برای ادامهی تحصیل رهسپار تهران شد. حضور او در مدرسهی دارالفنون در سال و سپس وارد شدن به مدرسهی طب در سال تا حدی مسیر زندگی او را تغییر داد؛ مسیری که گویی است.اد شهریار چندان علاقهای به آن نداشت.
هنر نیز جایگاه پررنگی در زندگی شهریار داشت. او علاوه بر شاعری، در موسیقی و خطاطی نیز ماهر بود و یکی از نوازندههای بنام سهتار در تبریز به شمار میآمد، طوری که گفته میشود آنقدر خوب سهتار مینواخت که اشک است.ادش ابوالحسن صبا را نیز جاری میکرد.
اماکن توریستی و تاریخی شامل بخش های گوناگونی می باشد که در نهایت هدف آن جلب نظر بازدید کنندگان و ایجاد حسی برای بیشتر ماندن در در محیط است.. نورپردازی در این مکان ها باید به گونه ای باشد که حس دعوت کنندگی و هدایت افراد درمسیرهای مشخصی را ایجاد می کند. ابزارهای روشنایی انعطاف پذیر و کارآمدی برای نمایش موثر هنر هستند. کیفیت فناوری روشنایی نه تنها برای توزیع دقیق نور و یک تجربه هنری کیفی، بلکه برای صرفه جویی طولانی مدت در نصب روشنایی نیز مهم است.. چراغ های روشنایی در صورتی کارآمد هستند که انرژی حاصل شده به صورت نور به هدف برسد.
نورپردازی اماکن تفریحی می تواند جلوه و جذابیت خاص و خارق العاده ای را در فضا ایجاد کند به طور مثال یک شهربازی را در حالت خاموش تصور کنید شاید هیچ جذابیت بصری برای افراد و به خصوص کودکان ایجاد نکند. حال شهربازی با همان وسایل ثابت زمانی که به درستی
یکی از بخش هایی که نیازمند تعهد در نورپردازی اماکن توریستی و هنری است.، نورپردازی موزه ها و گالری های هنری یا به طور کلی فضاهایی است. که روشنایی برای نمایش اثر هنری به کار می رود. هدف اصلی در این بخش، نمایش بهتر اثر هنری در حین حفاظت آن در مقابل نورهای مضر مانند اشعه ماورابنفش و مادون سرخ و… است.. در موزه ها و گالری ها همواره با دو بخش از اجسام و اشیا رو به رو هستیم که شامل اجسام دو بعدی وسه بعدی می باشند و هر کدام با توجه به فیزیک و نوع آن ها تکنیک های نورپردازی جداگانه ای را طلب می کنند. در اجسام مواردی نظیر تعادل بین سایه و روشنی، تفکیک جسم با دیوار پشت آن از طریق ایجاد سایه، نورپردازی متمرکز از زوایای مختلف که در نهایت به درک سه بعدی آن جسم کمک می کند، مد نظر قرار می گیرد.
در قرن حاضر زندگی شهری به نحوی پیش می رود که دامنه فعالیتهای شهروندان تاپاسی از شب ادامه دارد،بدین ترتیب حیات شبانه شهرها را نمی توان نادیده گرفت .یک فضا با نورپردازی از جنبه های مختلف کیفی تاثیر می پذیرد، همین امر به عنوان اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر می باشد.در این پژوهش از روش تحلیلی-توصیفی و ابزار کتابخانه ای برای توضیح میزان اثر گذاری نورپردازی بر کیفیت نشانه تاریخی است.فاده شده است.. در نورپردازی اماکن گردشگری، توریستی و فرهنگی می توان به زیر شاخه های اصلی نورپردازی بنا های تاریخی، موزه و گالری و هتل ها و مهمانخانه ها اشاره کرد.
بهتر است. در یک سالن از سطوح مختلف نورپردازی است.فاده نمایید به طور مثال : از چراغ های سقفی برای روشنایی کلی محیطی است.فاده کنید. روشنایی های دیواری را برای ایجاد نوری ملایم در اطراف سالن به کار ببرید. همچنین بخشی را برای نورپردازی های خاص و نقطه ای در نظر بگیرید که می تواند شامل است.فاده از پروژکتورها و یا نورهای لیزری در صحنه نمایش باشد.