مسجد جامع ورامین از قدیمیترین بناهای تاریخی این شهر به شمار میرود که قدمت آن به دوران ایلخانی میرسد. در زمان سلطان محمد خدابنده، احداث این مسجد جامع آغاز میشود و در زمان حکومت ابوسعید بهادر، پسر او به پایان میرسد. اوج هنر معماری دوران ایلخانی در این مسجد به وضوح دیده میشود و به همین علت از مساجد شاخص ایران است.. این مسجد بنایی مستطیل شکل دارد و از جمله مساجد چهار ایوانی ایران است.. ورودی مسجد در ضلع شمالی قرار دارد و از طریق ایوانهای شرقی و غربی، به ضلع جنوبی مسجد راه مییابد که نمازخانه در آن واقع شده است.. هنر آجرکاری، کاشیکاری، گچبری و سوزنکاری محراب این بنا از زیباترین نمونههای هنر معماری بعد از اسلام در ایران است.. کتیبههای سوره جمعه در متن و در حاشیه، کتیبههای کوفی از جمله کتیبههای تاریخی و باارزش این بنا محسوب میشود که دارای انواع طرحهای اسلیمی و خطهای عربی، کوفی و فارسی است.. از این مسجد با نام مسجد جمعه ورامین نیز یاد میکنند. این اثر تاریخی که در زمان شاهرخ تیموری مرمت و بازسازی شده است. در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است..
امامزاده یحیی دارای گنبد بزرگ آجری است. که در بدنهاش هشت دریچه مشبک ساخته شده است.. این امامزاده در جنوب شرقی ورامین قرار دارد و متشکل از چهار برج طاق نما است.. در قسمت پایین دیواره صحن، گچبریهایی وجود دارد و در پایین آنها نیز کاشیهای بزرگ و زیبایی با جلای فلزی به کار رفته است..
قلعه ایرج در شمال شرقی ورامین قرار دارد و در زمان حکومت ساسانیان با ارتفاع حدود ۵ متر و وسعت هکتار بنا شده است.. این قلعه از بزرگترین قلعههای تاریخی ایران و بینظیرترین قلعههای خشتی جهان محسوب میشود. قلعه ایرج در چهار جهت، چهار دروازه برای ورود و خروج دارد که دروازه اصلی آن در بخش شمال شرقی واقع شده است.. مصالح به کار رفته در این بنا شامل خشت و گل میشود و با توجه به مساحت بالای آن بهعنوان بزرگترین قلعه دفاعی خشتی ایران شهرت دارد. درون دیوارهای این قلعه راهروهایی وجود دارد که برجکهای دیدهبانی را به هم وصل میکرده است.. در بیرون محوطه قلعه نیز سنگرهایی قرار دارد. در حال حاضر بنای این قلعه بهشدت آسیب دیده و تنها حصار آن با دروازههایش برجای مانده است.. این حصار دارای ضخامتی بین تا متر و بیشترین ارتفاع آن متر است.. نمای بیرونی حصار در چهار طرف برج و نیم دایرهای دارد که حد فاصل هر دو برج با چهار طاقنما تزئین شده و این طاقنماها در بعضی قسمتها بهصورت دو طبقه هستند.
پذیرش جایی است. که در فضاهای بیمارستانی، مطبها، مراکز بهداشتی و درمانی مشترک بوده و اولین جایی است. که افراد بعد از وارد شدن به سالن ورودی به سمتش میروند. این محیط باید از نظر نور با بقیه فضا کنتراست داشته باشد و یا به صورتی طراحی شده باشد که آن را از بخشهای دیگر متمایز کند.
بخش های مختلف یک مطب، نورپردازی مخصوص خود را نیاز دارند ، رعایت اختصاصی بودن هر نور و رنگ برای هر محیط خاص از دیگر ویژگی های محبوب ماست. نورپردازی مطب های مارک دار بر اساس است.اندارد طرح و طب، انتخاب نور پردازی مناسب نخصوص هر محل از بین انواع نورپردازی ها :
نورپردازی سالنهای ورودی بیمارستان باید به گونهای باشد که مردم بتوانند به محض ورود مسیرشان را انتخاب کنند. از سوی دیگر روشنایی دیوارهای ورودی بیمارستان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.، چرا که میتواند سالن ورودی را زنده تر نشان دهد.
نور مرئی می تواند تا پوست، بافت های زیر پوستی و حتی اندامهای داخلی نفوذ کند. در واقع نور محیط در جمجمه پستانداران نفوذ می کند و اگر مقدار آن کافی باشد، سلول های فتو الکتریک داخل بافت مغز را فعال می کند. همچنین عامل تاثیرگذار بر توازن هورمونها و میزان متابولیک می باشد. در واقع تاثیر روانی نور بستگی به طیف کامل نوری دارد که به چشم میخورد و این طیف نوری بر کار و روند انتقال دهنده های عصبی تاثیر می گذارد.
نورپردازی مناسب زمانی بیشترین اهمیت را دارد که در ارتباط با کارهای بسیار حساس مانند اپراتور دستگاه پرس یا دستگاه های برش و یا... می باشد. نور محیط کار آن ها باید کاملا بدون نقص و مناسب باشد تا از بروز حوادث ناگوار در حین کار پیشگیری شود.