مالک اولیه میدان بهارستان، محمدحسن خان سردار بود که آن را به علیخان حاجبالدوله مقدم مراغهای فروخت. مراغهای بهارستان را به میرزا حسین سپهسالار فروخت و وی باغ بزرگی در آن بنا کرد. ازاینرو به نام باغ سپهسالار شهرت داشت.
اولین اقدام برای محوطهسازی میدان بهارستان در سالهای بعد از مشروطه با ریاست منطقالملک، رییس بلدیه تهران، انجام شد. به دستور وی اطراف میدان درختکاری و فضای سبز ایجاد شد. در سال ۵ میدان بهارستان توسط سازمان زیباسازی تغییر شکل داد و تمامی ساختمانهای پیرامون آن پیرایش و از زواید شهری پالایش شد. توپی بهصورت نمادین در ضلع جنوب غربی میدان نصب شد و کتیبهای با کلمه در شمال غرب میدان نصب شد که به تاریخچه آن اشاره دارد.
در سال شمسی مجسمهای معروف به فرشته آزادی در میدان بهارستان نصب شد. این مجسمه با هزینه شخصی سردار اسعد بختیاری برای مجلس خریداری شده بود. مجسمه فرشته آزادی در این طرح در حال کشتن دیو است.بداد در زیر پای خود است. و در دست راست فرشته شمشیر و در دست چپ وی مشعلی از روشنایی قرار داشت. این مجسمه بعد از انقلاب ۵ مدتی با تغییر پوشش باقی بود و سپس از میدان بهارستان برداشته شد.
نورپردازی در یک فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یک فضا آن فضا را خوشایند و چشم نوازکند. نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملکردی هم دارد. نور مناسب در طول شب در یک فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را بر طرف کند. نور مناسب یک اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی کند. به کمک نورپردازی می توان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد. برای ایجاد نوعی طبقه بندی اولیه و افزایش سهولت دسترسی، دو فهرست مجزا به تفکیک نورپردازی خانگی و نورپردازی عمومی تهیه نموده ایم. نور پردازی خانگی: هدف از نورپردازی بازسازی فضاهای خارجی در فضاهای داخلی است. که با انجام این کار به محیط علاوه بر روشنایی، حس داده می شود. به قسمتی از نور که نور از آن گسیل می شود، منبع نور و به تشعشع نور به قسمتهای مختلف پرتو نور گفته می شود. نور طبیعی نور خورشید است. و نور مصنوعی شامل: لامپ های گازی، رشته ای یا حرارتی، فلورسنت، کم مصرف وغیره می باشد. فضای نشیمن اتاق نشیمن باید طوری طراحی شود که کاربران آن بتوانند از موقعیت خورشید منتهای است.فاده را ببرند. چون از اتاق نشیمن معمولاً در بعد از ظهرها و شبها است.فاده می شود باید طوری طراحی شود که بتوان از موقعیت خورشید در ساعتهای بعد از ظهر است.فاده نمود. نور یا روشنایی اتاق نشیمن به دو دسته تقسیم می گردد:
نورپردازی می تواند روی احساس افراد در زمان قرار گرفتن در یک محیط تاثیر گذار باشد به خصوص در فضاهای مسکونی که معمولا نقطه امنیت و آرامش در زندگی ما هستند این موضوع اهمیت بالاتری پیدا می کند. به طور مثال در نورپردازی واحد مسکونی دو نوع نور طبیعی و مصنوعی باید مورد توجه قرار گیرد. به این معنی که در نورپردازی فضاهای مختلف داخل آپارتمان اعم از اتاق خواب، آشپزخانه، نشیمن و سایر محیط ها باید ابتدا دید که نور طبیعی در روز تا چه اندازه می تواند روشنایی مورد نیاز شما را تامین کند. سپس ترکیبی از نور طبیعی و مصنوعی را ایجاد کرد تا نور محیط به میزان کافی تامین شود.
بنابراین ازآنجاکه ما نمی توانیم جهت ساختمان را عوض کنیم پای نورپردازی مصنوعی به میان می آید و هرگونه نقصی از طرف نور طبیعی را می تواند جبران کند. به عنوان نمونه در روزهای آفتابی که نور باعث به وجود آمدن تشعشعات شفاف و سایه های موج دار می شود، انسان ها پرانرژی تر و پرنشاط تر هستند و آمادگی آن ها برای فعالیت روزمره بیشتر است. درحالی که در روزهای ابری و خاکستری که کنتراست بین سایه و روشنایی وجود ندارد، انسان ها کسل و بی حوصله هستند. وقتی در طول روز وارد اتاق هایی می شویم که نور آفتاب مستقیم به آن ها می تابد احساس سلامت، گرما و نشاط می کنیم درحالی که اتاق هایی که نور آفتاب به طور غیرمستقیم به آن ها می تابد احساس خمودگی، بی حوصلگی و افسردگی را در فرد ایجاد می کند که به این حالات تأثیر روانی نور می گویند که با به کار بردن صحیح نور مصنوعی در فضا این احساس قابل تقلیل می باشد.
دیوارهای آجری، سقف بلند، زمین بتنی و اشاره مستقیم و آشکار به مصالح است.فاده شده در معماری بنا، نمادهای بارز و مشخص سبک دکوراسیون صنعتی هستند. این سبک معماری که در مجموعه سبکهای مدرن جای میگیرد، این روزها محبوبیت زیادی یافته است. که در راستای پیادهسازی دکوراسیونی با این سبک، بهتر این است. که به سراغ نورپردازی صنعتی نیز رفت.
میتوان به جرأت گفت که مهندسین معمار در حین طراحی نما، تنها به حجم، جنس مواد و طرح نما در روز توجه مینماید. عدم توجه کافی به نورپردازی نما باعث شده در شب با احجام مخوف و تاریکی در شهر مواجه میشوید. رویکرد به نورپردازی نما باید علاوه بر سلیقه هنری مبتنی بر دانش مهندسی برق نیز باشد. نوپردازی که از برق و خصوصیات نور آگاهی ندارد نمیتواند با ابزار نور به طراحی مشغول شود. به عبار دیگر نورپردازی نما تلفیقی از هنر معماری و دانش مهندسی است..