شهر ری را میتوان تنها منطقه باستانی است.ان تهران دانست که درواقع به قطب توریستی-مذهبی این است.ان بدل شده است.. آثار تاریخی این شهر قدمت باستانی زیادی دارد و از مهمترين آنها میتوان به آتشکده بهرام، چشمه علی، باروی ری، دژ رشکان و است.ودان گبرها اشاره کرد.
شهر ری در طول تاریخ نامهای بسیاری را به خود گرفته است. که راکس، راگز، رغه، ارشکیه، ری شهر، ام البلاد و از جمله این اسامی تاریخی هستند. بر طبق نوشتههای موجود در اوستا، شهر ری را سیزدهمین شهری میدانند که در جهان ساخته شده است. و سکونت انسانها در آن به حدود هشت هزار سال پیش از پیش از میلاد مسیح باز میگردد.
در طرح تفصیلی شهرری این منطقه تحت سه بخش با محوریت مذهبی و زیارتی، تاریخی و توریستی و مرکز کار و فعالیت در نظر گرفته شده است.. در ادامه جهت پیاده سازی این فضاها طرح های عمرانی منطقه است.ارت خورد و در حال حاضر شهر ری با سرعت زیادی در مسیر نوسازی پیش می رود.
در یک دسته بندی کلی می توان گفت که عناصر یک فضای شهری که متناسب با مکان نورپردازی می شوند شامل سطوح، حجم ها و فضاهای مختلف هستند که نورپردازی کف، سقف و بدنه این مکان ها، سطوح نورپردازی را تشکیل می دهند. مبلمان شهری، مجسمه ها و آبنماها، درختان و فضای سبز، تشکیل دهنده احجام هستند و در آخر فضاهایی که فعالیت ها و کاربری ها در آنها رخ می دهد از دیگر عناصر فضاهای شهری می باشند.
از کاربرد های خاص دیگر این روش می توان به تابش نور به جداره تونل و است.فاده از بازتاب آن برای روشن نمودن کل فضا اشاره کرد . در نورپردازی از پایین با زاویه به دلیل احتمال خیرگی و آلودگی نوری بیشتر از چراغ ها حائل دار است.فاده می شود .
نور نماد پویایی و جریان زندگی است. بنابراین در فعالیت شبانه شهر های امروزین به عنوان مکانی شبانه روزی نقش مهمی ایفا می کتد .به نور نباید تنها به عنوان ابزاری برای روشن کردن فضا نگاه کرد بلکه خود نور می تواند فضا را به وجود آورد و خواص فضا شامل رنگ و بافت را تغییر دهد یا بر آن تأکید کند .
نورپردازی از پایین بیشتربرای نورپردازی احجامی چون فواره ها ، درخت و ندرتا مجسمه ها است.فاده می شود. نورپردازی از پایین زاویه آن رو به بالا است. وممکن است. آلودگی نوری و خیرگی ایجاد کند بنابراین چراغ های آن باید مخفی باشد و فقط پوشش رویی آن قابل رؤیت باشد .
لازم به ذکر است. که کیفیت نورپردازی برای تاکید بر برخی فضاها بسیار حائز اهمیت است.. اگر به برخی بناهای تاریخی و مذهبی دقت کنید متوجه می شوید هدف نورپردازی به درستی رعایت نشده و محیط اطراف بنا بسیار روشن و پر نور است. به نحوی که خود بنا چندان به چشم نمی آید.