در مسیر جاده فیروزکوه به سمنان و در سمت چپ آن، تپهای به ارتفاع ۸ متر از سطح دریا خودنمایی میکند که یکی از قدیمیترین قلعههای تهران بر فراز آن قرار گرفته است.. بررسیها نشان میدهد که قدمت این قلعه به حدود سال پیش برمیگردد و تا دوران تیموریان نیز مورد است.فاده بوده.
غار بورنیک در ۵ کیلومتری شرق تهران و فاصله کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه در فاصلهٔ کیلومتری از روستای زیبای هرانده و در ارتفاعات پرنشیب و فراز کوهستانی به نام «بورنی» یا «بورنیک» واقع شدهاست. راه دسترسی به این غار از طریق جاده دماوند – فیروزکوه قبل از تونل نمرود، به سمت روستای هرانده تغییر مسیر داده و پس از عبور از روستای هرانده در کنار رودخانه حبله رود و در ارتفاعت آن به
تنگه واشی مکانی با جاذبههای گردشگری است. که در حدود ۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته و با داشتن آب و هوای مناسب در تابستانها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران میباشد. شاید یکی از جذابترین بخشهای سفر به تنگه واشی حرکت در رودخانهای است. که در بین یک دره سنگی قرار دارد. با توجه به نزدیکی تنگه واشی به شهر تهران، امکان مسافرت یک روزه به این منطقه وجود دارد و بهخصوص در تابستان هزاران نفر از ساکنین است.ان تهران و دیگر است.انهای اطراف به این منطقه مسافرت میکنند. در سالهای اخیر، بسیاری از موسسههای توریستی، اقدام به برگزاری تورهای گوناگونی در این منطقه نمودهاند که همین امر باعث افزایش شهرت و معروفیت این منطقه شدهاست.
نورپردازی هوشمند نمای ساختمان از آن دسته تخصص هایی است. که متاسفانه به دلیل مشترک بودن در رشته های برق، معماری و عمران در دانشگاه ها و محیط های آموزشی توجه چندانی به آن نمی شود. در صورتی که کیفیت چنین پروژه هایی مستقیما با تخصص افراد درگیر در آن در ارتباط می باشد. و پروژه های موفق در این زمینه معمولا حاصل همکاری تیم های مختلف مهندسی است..
معمولا شهرداری ها در هر منطقه قوانین بسیار زیادی در مورد نورپردازی نمای ساختمانها وضع نموده اند. که دست طراح را تا حدود بسیار زیادی بسته نگه می دارد. اما خوشبختانه با توجه به اینکه نورپردازی نماهای مسکونی مقوله نو ظهوریست تا کنون قوانین زیادی در مورد آن تصویب نشده است.. و هنوز جای ابتکار و ایده پردازی وجود دارد.
در نورپردازی نما چندین نکته حائز اهمیت است.. برای مثال تاکید بر خطوط عمودی و یا افقی بنا توسط نور، انتخاب رنگ نور متناسب با رنگ نما. عدم مزاحمت نورپردازی ساختمان برای فضای داخل، در نظر گرفتن طول برد نور و تقویت آن در محل های مورد نظر. پنهان کردن منبع نور به گونه ای که فقط خود نور دیده شود و نه منبع آن. در نورپردازی نما عموما از وال واشر ها و پروژکتورها است.فاده می شود. باید دقت داشت که چراغ های با ip بالا برای این منظور در نظر گرفته شوند تا در برابر عوامل محیطی مقاوم باشند.
اما نور پردازی اصول و قواعد خود را دارد و اگر از این اصول و قواعد را رعایت نشوند ساختمان تبدیل به یک منبع برای تولید آلودگی نوری خواهد شد که هیچ زیبایی ندارد.متاسفانه مساله آلودگی نوری در شهر های بزرگ تبدیل به امری عادی شده است..
در نورپردازی نمای ساختمان کل نما نباید روشن شود بلکه هدف روشن کردن برخی نقاط مهم و عناصر خاص نمای ساختمان میباشد . به عبارت دیگر است.فاده نابجا و زیاد از نورها ظاهری زشت و زننده از نمای ساختمان برای هر بیننده ای ایجاد می کند .