افزایش راه های دسترسی و بهبود شبکه های اتوبانی در جنوب تهران از مهمترین تغییرات پایتخت در چند دهه گذشته بوده است. . شاید بتوان از بزرگراه آزادگان بعنوان بزرگترین و طولانی ترین محور مواصلاتی پایتخت یاد کرد که قسمت اعظمی از آن در جنوب پایتخت قرار گرفته است. و جنوب شرقی تهران را به شمال شرقی آن و ابتدای آزادراه تهران شمال متصل میکند . علاوه بر آن بزرگراه های بسیاری هم برای تردد آسان میان مناطق جنوب تهران ساخته شده که از جمله معروفترین آنها میتوان به بزرگراه های آیت الله سعیدی (جاده ساوه ) ، شهید کاظمی ، شهید تندگویان ، شهید آوینی ، شهید کریمی ، شهید رجایی ،هاشمی ، نجفی رستگار ، بزرگراه تهران ورامین ، بزرگراه امام رضا (جاده مشهد ) ، بزرگراه امام علی و آزادراه های خلیج فارس (تهران قم ) و آزادراه سردار شهید سلیمانی (تهران ساوه ) اشاره کرد .
خوشبختانه در سالهای اخیر با نگاه ویژه شهرداری و دولت به این مناطق، بودجههای خوبی به آن اختصاص داده شد. با این کار، علاوه بر یک بازسازی گسترده در بافت این مناطق، امکانات بسیاری نیز در دسترس مردم ساکن در آن قرار گرفت که به راحتی، با امکانات سایر مناطق شهر برابری میکند. هر کدام از این مناطق شامل چند محله است. که از قدیمیترین محلات شهر تهران محسوب میشوند.
محله های جنوب تهران شامل منطقه اصلی میشود که به ترتیب از منطقه ۵ شروع شده و به منطقه خط می شود حتی برخی از مناطق و نیز بخشی از جنوب تهران می شود. مشهورترین محله های تهران شامل نازی آباد ، شهر ری و منیریه می شود. حالا همراه با یکدیگر نگاهی به محله های اصلی جنوب تهران انداخته و آن را از نقطه نظرات مختلف ارزیابی می کنیم.
سطوحی که از طریق دیوار خارجی، به سادگی قابل دسترس هستند (مانند طبقه همکف یا پنجره های مرتبط با بالکن) معمولاً به ضوابط خاصی برای ممانعت از دزدی نیاز دارند. پنجره ها و درهای شیشه ای، به دلیل امکان باز شدن با ابزار ساده، خطرساز هستند، زیرا یراق آلات متداول پنجره، مانعی برای دزدی نیستند. محافظت در برابر ورود با زور، می تواند به وسیله نصب مجموعه کاملی از ساختار مانع دزدی (کل چارچوب با عناصر بازشو، یراق آلات، و شیشه)، یا توسط نرده ها و شبکه های محافظ و یا ابراز بازشو ایمن، بهبود یابد.
برای نصب پنجره ی دوجداره با فریم آهنی باید به این مساله توجه داشت که فریم ضخامت مناسب چهار تا هشت سانتیمتر داشته باشد تا امکان نصب پنجره به خوبی فراهم شود. در غیر این صورت پس از مدتی پنجره دچار افتادگی شده و از رگلاژ خارج می شود. فریم آهنی حتما پیش از نصب باید با ضد زنگ عایق شود و بعد از نصب نیز رنگ شود. فریم پنجره حتما باید در زمان نصب تراز و شاقول باشد و دچار انحراف و پیچیدگی نباشد. در صورتیکه فریم پنجره به درستی نصب نشود پنجره بعد از نصب در محل ثابت قرار نمی گیرد و دائما باز یا بسته می شود که می تواند آزار دهنده باشد. داخل فریم پنجره می تواند با فوم پر شود اما بهتر است. برای پر کردن آن از سیمان است.فاده نشود. سیمان باعث می شود که در زمان نصب پیچ ها درون فریم فرو نرود و همچنین زمان نصب را طولانی می کند.
برای انتخاب شیشه گزینه های مختلفی وجود دارد. از شیشه های ساده گرفته تا دو جداره، مشجر، طرح دار و رفلکس در بازار موجود هستند که با یکدیگر اختلاف قیمت دارند. پنجره های آهنی معمولا عایق حرارتی و صوتی خوبی نیستند اما با است.فاده از شیشه های دوجداره تا حدی می توان این نقص را جبران کرد.
پنجره ها از اجزای مختلفی مانند شیشه، چارچوب، تیر سردر، تیرهای عمودی، طاقه، جرز و ... تشکیل شده اند. معمولا پنجره ها را از مواد مقاوم می سازند تا در برابر عوامل طبیعی و رطوبت مقاومت کافی داشته باشد. در گذشته است.فاده از چوب در ساخت پنجره ها مرسوم بود اما امروز از انواع فلزات مانند است.یل، آلومینیوم و آهن و هم چنین PVC و UPVC در ساخت پنجره است.فاده می شود.
پروفیل لنگه دری در واقع مقطع چهارگوش توخالی فولادی میباشد که از جنس فولاد ST و به صورت مربع یا مستطیل تولید میشوند. این پروفیل کاربرد فراوان در ساخت چهارچوب در و پنجره دارد. پروفیل لنگه دری دارای ضخامت الی میلیمتر و طول الی متر در بازار عرضه می گردد.