در طول مسیر این قطار، شاهکارهای معماری متعددی وجود دارند. پل ورسک یکی از مهمترین سازههای موجود در این مسیر ۸ کیلومتری است.. این پل در ارتفاعات شهرستان سوادکوه ساخته شده. جالب است. بدانید که در ساخت این پل از هیچ فلزی است.فاده نشده و مصالح اصلی آن، فقط ملات و سیمان و شن است..
طبیعت زنده و با نشاط فیروزکوه و تمام روستاهای اطراف آن، باعث شده که محیط بسیار مناسبی برای زندگی گونههای جانوری متنوع به وجود بیاید. حیاتوحش این منطقه ارزش زیستی بسیاری دارد و به همین دلیل باید تحت حفاظت جدی باشد تا از آسیبهای دنیای مدرن در امان بماند.
هنگام سر زدن به تمام روستاها و جاذبههای طبیعی فیروزکوه و اطراف آن، دیدیم که همواره ردپایی از دیدنیهای تاریخی در آنها وجود دارند. خوب است. در سفر خود به فیروزکوه، در کنار لذت بردن از طبیعت، چندتا از جاذبههای تاریخی را نیز ببینید و بشناسید.
اگر در ساختمان هاي آجري به كرسي چيني بلند نياز بود مي توان اين كرسي چيني را به هر ارتفاع كه باشد با مصالح سنگي بنا نمود و حتي براي صرفه جوئي در مصالح مي توانيم آنرا به صورت كله قندي اجرا نمائيم البته شيب آن نبايد از يك به يك بيشتر باشد ( زاويه ۵ درجه)در پي سازي سنگي بهتر است. بيشتر از سنگهاي شكسته يا حداقل از سه پهلو شكسته است.فاده شود و از سنگهاي رودخانه اي كه داراي سطوح صاف مي باشد كمتر است.فاده گردد. سنگها شكسته بعلت سطوح ناصاف داراي اصطكاك داخلي بيشتر بوده و كمتر روي هم ليز مي خورند.
به طور كلي، همة سازه ها چه ساختمان هاي سنتي مانند بناهاي خشتي، آجري، سنگي و چوبي وچه سازه هاي فلزي وبتوني در ساختار غير سنتي داراي پي هستند كه با مطالعات ومحاسبات دقيق، به شكل هاي مختلف ساخته مي شوند (اين پي ها عموماً قابل دسترس مي باشند.) علاوه براين، سازه هاي ديگر چون سيلوها، پل ها، سازه هاي دريايي، سدها وبه طور كلي تمامي بناها داراي پي مي باشند. در واقع پي سبب نگه داري قامت ساختمان، سازه، اساس وشالوده ساختمان است.. از اين رو براي ساختن پي، بايد از مصالح مرغوب وبا شيوه هاي اجرايي اصولي است.فاده شود. در مجموع پي و پی کنی ساختمان اساس وشالوده ساختمان است.. ضمناً از مسائل قبل از پي سازي ((شناسايي ومكانيك خاك)) مي باشد كه بايستي به دقت مطالعات ژئوتكنيكي قبل از تحليل وطراحي پي انجام گيرد ودر صورت نياز((تثبيت خاك)) زير پي تا عمق لازم از جهت نوع خاك مرغوب با دانه بندي اصولي وبرابر با مقررات انجام شود تا پي و ساختمان سازي بر روي زمين زير پي سبب پايداري طولاني وهميشگي ساختمان گردد.
ج: براي بتن شالوده هاي نواري كه فقط آرماتور كلاف دارند، بايد عيار كمينه ، ۵ كيلوگرم سيمان در هر متر مكعب بتن در حالت بتن ريزي در خشكي و ۵ كيلوگرم سيمان در متر مكعب در شرايط بتن ريزي در داخل آب باشد. عيارهاي كيمنه ياد شده براي تامين حفاظت كافي آرماتورها در برابر خوردگي ،لازم است. .
حداقل فاصله شبكه ميله گرد زيرين شالوده منفرد از زمين سانتيمتر است. و اگر از بتون مگر است.فاده شود سانتيمتر مي باشد . حداقل تعداد ميله گردهاي شناژ عدد φ مي باشد و حداقل قطر تنگها يا ۵ ميليمتر و در هر متر عدد مي باشد و حداقل ضخامت شناژ سانتيمتر است. .
در زمينهاي سست و يا خاك دستي كه تحمل وزن ساختمان را نمي نمايد اگر هزينه خاك برداري براي رسيدن به زمين بكر زياد باشد ، مي توانيم در امتداد پي هاي نواري با فاصله تقريبي متر و يا در پي هاي نقطه اي درست زير ستونها اقدام به حفر چاه نمائيم و اين چاه را تا زمين بكر ادامه مي دهيم و ته آنرا خزنيه نموده و آنرا با توجه به سبكي يا سنگيني ساختمان با بتون يا شفته پر مي نمائيم بدين وسيله وزن ساختمان بوسيله همين ستونها به زمين بكر منتقل مي شود و مقداري از وزن ساختمان نيز بوسيله اصطكاك بين شفته و جداره چاه حتي اگر خاك دستي باشد تحمل مي گردد.