وجود منابع کافی انرژی و مواد اولیه در داخل و بازارهای مناسب در کشورهای مجاور، نیازهای اولیه برای رشد و پویایی این صنعت را فراهم میکند. از طرف دیگر سابقه فرهنگی ایران در تولید کاشی با طرحهای زیبا و چشمنواز باعث بوجود آمدن زمینه فرهنگی تولید کاشی نیز شده است..
استان یزد با بیش از درصد مقام اول را دارد. سایر است.انها با فاصلههای بسیار زیادی از یزد در ردیفهای تا قرار میگیرند. است.ان خرسان جنوبی با بیش از درصد در مقام دوم و است.ان خراسان رضوی با بیش از درصد در مقام سوم قرار دارد. است.ان تهران با بیش از درصد در مقام دوازدهم قرار دارد. شهر یزد به عنوان قطب تولید کاشی و سرامیک ایران شناخته میشود.
از نقاط قوت این صنعت باید به حاشیه سود بالا و وجود فناوری نسبتاً به روز اشاره کرد. انعطافپذیری در زمینه طرح رنگ و اندازه وجود ساختار تقریباً کامل زنجیره ارزش، وجود منابع معدنی مورد نیاز در کشور توانمندی نیروی انسانی و رقابتی بودن نسبی قیمت در کشور و حضور بخش خصوصی در عرصه سرمایه گذاری از دیگر موارد قوت این صنعت می باشد.
در زمینه صادرات کاشی و سرامیک هم اگر به صورت درست و اصولی کار شود، مشکل چندانی نداریم؛ در حال حاضر از لحاظ سطح تکنولوژی، کشور ما در مرتبه بسیار خوبی قرار دارد و دقیقاً از همان تکنولوژی ایتالیا یا کشورهای دیگر در صنعت کاشی بهره میگیریم.
انگیزههای متفاوتی کارآفرینان را در جامعه به سمت سرمایهگذاری در صنایع مختلف سوق میدهد. یکسری افراد کارآفرین وجود دارند که در نگاه آنان، دوام سود و توسعه سود بیش از میزان سود اهمیت دارد بنابراین با این نگاه به سمت سرمایهگذاری در حرفه یا صنعت مورد نظر میروند و در صنایعی سرمایهگذاری میکنند که علیرغم سود پایین، از دوام و پایداری بیشتری برخوردار هستند.