قلهٔ دماوند در فرهنگ کشور ایران مظهر پایداری و است.واری و یک نماد ملّی است. و همچنین مضمون اشعار بسیاری از شاعران قرار گرفته از جمله آنها شعر دماوندیه ملک الشعرای بهار است. که تاکنون در قالب اثری ملّی به ثبت رسیده و به روشهای گوناگون از آن به عنوان نمادی ملّی یاد میشود.
جانوران شکارچی چهارپا مثل روباه، شغال، سگ و گرگ در پیرامون دماوند پراکندهاند. این جانوران تا ارتفاع متری کوه دماوند هم دیده میشود. خرسها هم در این منطقه زندگی میکنند، اما بیشتر در غرب و شمال دیده میشوند و از ارتفاعات بلند دوری میکنند.
تردید نیست که در اثر نزدیکی جغرافیایی و تماس مناطق با یکدیگر، هر منطقه ای برخی از خصوصیات زبانی و آداب و رسوم منطقه دیگر را کسب کردهاست. اگرچه نمیتوان این پیوندها را صرفاً معلول رابطه مستمر بین این گویشها دانست، اما میتوان رد پایی از خصوصیات این گویش به دست آورد تا در تحلیلهای دقیق و علمی زبان شناسان از آنها است.فاده شود. از آنجا که تفاوت این گویش با گونههای دیگر آن در روستاها و بخشهای دماوند و همچنین با گویشهای شمیرانات و دیگر نقاط شمالی تهران بسیار اندک است.، بیشتر خصوصیات این گویش در مورد آنها نیز صادق است.. در شمال شهر دماوند، به فاصله دو یا سه کیلومتر از مرکز شهر، گویش مازندرانی رایج است.؛ اما درجنوب شهر تا شعاع کیلومتری لهجههای گویش دماوندی رواج دارد.
صنعت کاشی ایران بعد از اسلام نیز رواج داشت و مسیر ترقی خود را طی نمود تا جایی که در دوران صفویه به اوج خود رسید. به گونهای که هنوز هم که هنوز است.، کاشی کاریهای به جای مانده از دوران شاه عباس صفوی در اصفهان از لحاظ زیبایی و ثبات رنگ، حقیقتاً منحصر بفرد است..
استان یزد با بیش از درصد مقام اول را دارد. سایر است.انها با فاصلههای بسیار زیادی از یزد در ردیفهای تا قرار میگیرند. است.ان خرسان جنوبی با بیش از درصد در مقام دوم و است.ان خراسان رضوی با بیش از درصد در مقام سوم قرار دارد. است.ان تهران با بیش از درصد در مقام دوازدهم قرار دارد. شهر یزد به عنوان قطب تولید کاشی و سرامیک ایران شناخته میشود.
ایجاد رقابت، راهکار توسعه صادرات، است.راتژی کشور در بخش صنعت در سال های اخیر توسعه صادرات بوده است.. وزارت صنایع و معادن بعد از بررسیهای لازم به این نتیجه رسیده است. که صنعت کاشی و سرامیک را به عنوان یک صنعت با قابلیت صادارت بالا باید توسعه و گسترش دهد.
کاشیهای اولیه خام بودهاند ولی حتی در سال قبل مردم با است.فاده از رنگ زدن و کندهکاری ظریف روی کاشیها از آنها برای تزیین است.فاده میکردند. تولید کاشی و سرامیک است. که نخستین آثار این هنر در ایران به حدود ٫ سال قبل از میلاد میرسد که به صورت گل نپخته بوده و آثار اولین کورههای پخت سفال به حدود سال قبل از میلاد بر میگردد.
این گروه موفقیت خود را با جذب تولیدکنندگان کوچکتر دوچندان کرد و تنوع محصولات خود را بالا برد. از سوی دیگر توانست از طریق همکاری با تولیدکنندگان بزرگ ظروف بهداشتی، گروههای قوی و بزرگی تشکیل دهد که میتوانند کلیه وسایل بهداشتی منازل را تامین میکنند.