فروش سنگ طبیعی در غرفه های یک بازار سنگ به مراتب بیشتر از انبارهای سنگ تکی است. و اغلب خریداران نیز ترجیح می دهند به جای مراجعه به چندین نمایشگاه یا انبار مختلف، به یک بازار سنگ مراجعه کرده تا بتوانند از بین تنوع بی شمار سنگ های طبیعی، سنگ دلخواه خود را خریداری نمایند.
یکی از چالشهایی که خریداران سنگ های ساختمانی در تهران نیز با آن مواجه هستند، جستجوی مراکز خرید و فروش انواع سنگ ساختمانی می باشد. فرقی نمی کند که به دنبال مرمت و بازسازی بنای خود باشید یا برای ساخت پروژه های خود نیاز به خرید
گفته می شود سرانه مصرف سنگهای ساختمانی ایران در رتبه نخست جهانی قرار دارد بنابراین برای رفع این نیاز در شهرها، بازارهای سنگ کوچک و بزرگی تشکیل شده اند که نقش واسطه را بین کارخانههای سنگبری و مصرف کنندگان ایفا می کنند.
صنعت کاشی سازی در ایران سابقهای بس دیرینه دارد و قدمت آن به قبل از اسلام و حتی قبل از میلاد مسیح باز میگردد. در تحقیقات باستان شناسان، نمونههایی از صنایع کاشی ایران در شوش پیدا شده که متعلق به دوران هخامنشیان است. و قدمت آن به سال قبل از میلاد باز میگردد.
اگر در بعد کلان بررسی شود، کارخانههای کوچک، هرکدام هزینه جداگانهای جهت تعمیرات، پشتیبانی، فروش و غیره خواهند داشت و این در حالی است. که با تجمیع صنایع کاشی این هزینهها به شدت کاهش خواهد یافت. مثلاً در کارخانه کاله بدور یک واحد تعمیرات، پشتیبانی و فروش وجود دارد.
کاشی و سرامیک از قدیمیترین ساختههای دست بشر به شمار میروند. فراوانی مواد اولیه و سهولت تولید، موجب گردیده تا اشیاء سرامیکی از قدیمیترین یافتهها و ساختههای انسانهای اولیه باشد. صنعت کاشی سازی و کاشیکاری که بیش از همه در تزیین معماری سرزمین ایران و به ویژه بناهای مذهبی به کار رفته، دارای ویژگیهای خاصی است..
نکته دیگری را هم که بایستی در نظر گرفت اینکه حدود ۵ میلیون متر مربع از ظرفیتهای موجود مربوط به کورههای قدیمی تونلی میباشد که با توجه به منطقی شدن قیمت انرژی در سالهای آتی و نیاز به افزایش کیفیت، پیشبینی میشود به مرور ظرفیت مذکور از رده تولید خارج شود. لذا با توجه به این موضوع و رشد مصرف بهنظر میرسد ظرفیتسازی، به این صنعت خیلی صدمه نزند.
متاسفانه از آنجاییکه در کشور ما فرهنگ کار گروهی وجود ندارد، هر واحد صنعتی به صورت جداگانه به فکر حل مشکلات خود میباشد. به عنوان مثال شرکت ستبران برای تولید خاک صنعتی مورد نیاز کارخانههای کاشی ایجاد شد تا واحدهای داخلی بتوانند هزینههای درصدی آمادهسازی خاک و ماده اولیه را کاهش دهند؛ ولی تولیدکنندگان داخلی کاشی است.قبال نکردند و همچنان مواد اولیه مورد نیاز را خود آماده میکنند.