شهرک صنعتی مکانی است. دارای محدوده و مساحت معین که براساس قانون تاسیس شرکت شهرکهای صنعتی ایران و اصلاحات بعدی ایجاد شده یا میشود و نواحی صنعتی مشمول قانون شرکت شهرکهای صنعتی، شامل مجموعهای ساماندهی شده از واحدهای صنعتی، پژوهشی، فناوری و خدمات پشتیبانی است. که در آن امکانات زیربنایی و خدمات ضروری موردنیاز به واحدهای مذکور واگذار میشود. مالکیت در شهرکها و نواحی صنعتی شامل مالکیت قسمتهای اختصاصی و مالکیت قسمتهای مشترک میباشد.
شهرک صنعتی مکانی است. دارای محدوده و مساحت معین که براساس قانون تاسیس شرکت شهرکهای صنعتی ایران و اصلاحات بعدی ایجاد شده یا میشود و نواحی صنعتی مشمول قانون شرکت شهرکهای صنعتی، شامل مجموعهای ساماندهی شده از واحدهای صنعتی، پژوهشی، فناوری و خدمات پشتیبانی است. که در آن امکانات زیربنایی و خدمات ضروری موردنیاز به واحدهای مذکور واگذار میشود. مالکیت در شهرکها و نواحی صنعتی شامل مالکیت قسمتهای اختصاصی و مالکیت قسمتهای مشترک میباشد.
شهرک هکتاری سالاریه یکی از بهترین و مناسب ترین شهرک های صنعتی است.ان تهران محسوب می شود که با حمایت های دولت در رفع محدودیت است.قرار صنایع در شعاع کیلومتری پایتخت در این شهرک صنعتی، آن را به عنوان تنها شهرک صنعتی دارای این قابلیت در است.ان تهران تبدیل کرده است..صنایع فعال در شهرک صنعتی سالاریه:فلزي، کاني غيرفلزي، غذايي، برق الکترونيک، نساجي و پوشاک، شيميايي، سلولزي، خدماتي و قاليشويي می باشد.
پراکندهکاری نیز یکی دیگر از مشکلات بخش معدن است.. بهخاطر تنوع معادن کشور، هر کسی معدنی را انتخاب کرده و بهطور غیرمتمرکز و بدون اطلاعات کافی و لازم، فعالیت خود را شروع میکند که این عمل سبب بروز مشکلاتی در تهیه مواد اولیه برای صنایع کاشی و سرامیک شده است..
به عنوان مثال زمانی بین صنعت کاشی کشور ما با ترکیه در زمینه تولید و صادرات تفاوت چندانی وجود نداشت؛ ولی صادرکنندگان ترکیه به دلیل تحولی که در سیستمهای بازاریابی خود به وجود آوردهاند، هماکنون بهعنوان سومین صادرکننده بزرگ کاشی در دنیا مطرح هستند. نکته قابل توجه اینکه، هزینههای انرژی و مواد اولیه در ترکیه بیشتر از ایران است..
در سال ۵ مطالعات وسیعی بر روی ذخایر مواد اولیه و امکانات لازم جهت تولید کاشی در منطقه آناتولیای غربی ترکیه صورت گرفت. بین سالهای ۵۵ تا ،گروه مشترکی از زمینشناسان ترکیه و چکسلواکی تشکیل شد و در همان سال ها قرارداد ساخت کارخانه کاشی و همچنین قرارداد ورود ماشینآلات بین کشور ترکیه و چکسلواکی بسته شد.
متأسفانه بعد از صنعت خودرو، صنعت کاشی و سرامیک دارای بیشترین تعرفههای واردات است.. این امر باعث ایجاد یک بازار تقریباً انحصاری در داخل کشور شده است.؛ به طوریکه حاشیه سود داخلی این صنعت، سالهای اخیر در حدود ۵ تا درصد بوده است..
متاسفانه از آنجاییکه در کشور ما فرهنگ کار گروهی وجود ندارد، هر واحد صنعتی به صورت جداگانه به فکر حل مشکلات خود میباشد. به عنوان مثال شرکت ستبران برای تولید خاک صنعتی مورد نیاز کارخانههای کاشی ایجاد شد تا واحدهای داخلی بتوانند هزینههای درصدی آمادهسازی خاک و ماده اولیه را کاهش دهند؛ ولی تولیدکنندگان داخلی کاشی است.قبال نکردند و همچنان مواد اولیه مورد نیاز را خود آماده میکنند.