روز ملی دماوند همزمان با تیرگان در مازندران با نام تیرماه سیزده شو در شب سیزدهم آبانماه برگزار میشود. انجمن کوهنوردان ایران هر ساله این جشن را در روز سیزدهم تیر در دامنههای قله دماوند در شهر رینه لاریجان شهرستان آمل برگزار میکنند. این جشن به ثبت ملی نیز رسیده است..
نام دماوند به دو صورت دماوند و دنباوند ثبت شده است.. این کوه را با نامهای کاملا متفاوت بیکنی و جبل لاجورد نیز معرفی کردهاند. در مورد دلیل نامگذاری دماوند در فرهنگ معین آمده است.: دم (دمه، بخار) + آوند = دماوند؛ دارای دمه و دود و بخار (آتشفشان).
روز ملی دماوند همزمان با تیرگان در مازندران با نام تیرماه سیزده شو در شب سیزدهم آبانماه برگزار میشود. انجمن کوهنوردان ایران هر ساله این جشن را در روز سیزدهم تیر در دامنههای قله دماوند در «شهر رینه لاریجان شهرستان آمل» برگزار میکنند؛ این جشن به ثبت ملی نیز رسیده است.. از موسیقی ملی دماوند نیز در روز جشن تیرگان در سال با صدای سالار عقیلی در بین هزار نفر رونمایی شد.
فعال شدن شرکتهای صادراتی، یکی از شیوههای بالا بردن میزان رشد صنایع کشور از جمله صنعت کاشی و سرامیک است.. بهعنوان مثال در بازار آذربایجان، تولیدکننده کاشی و سرامیک ایرانی باید با شرکتهای ترکیهای رقابت کنند که امکانات گستردهای از طرف دولت در اختیار آن ها قرار گرفته است..
البته ایجاد جو رقابت در بین تولیدکنندگان، بهتدریج سبب کاهش قیمتها خواهد شد، اما باید توجه داشت که مبادا رقابت موجب کاهش کیفیت محصولات شود. همچنین هزینهها را با اعمال اقدامات دیگری از جمله: کاهش نیروی انسانی، بالا بردن بهرهوری و کاهش در میزان ضایعات میتوان کاهش داد.
قیمت کاشی و سرامیک در ایران نسبت به قیمتهای جهانی بالا است.؛ همچنین حذف تعرفههای وارداتی از الزامات پیوستن به سازمان تجارت جهانی خواهد بود، به همین دلیل پیوستن به این سازمان باعث رکود صنایع کشور از جمله صنعت کاشی و سرامیک خواهد شد. مطمئناً با بسترسازی مناسب میتوان با این تهدیدات مقابله نمود که برخی از این روشها عبارتنداز:
آنچه که مشخص است. توجه به این امر بسیار کم بوده، اما خوشبختانه افرادی هستند که با ایراد ایده های بکر و داشتن پشتکار زیاد توانسته اند زمینه را برای حضور کاشی و سرامیک در سطوح بالاتر فراهم کنند. سرام پخش به عنوان اولین شبکه اطلاع رسانی آموزش و معرفی محصولات کاشی و سرامیک، اولین گام را برای پر رنگ کردن صنعت کاشی و سرامیک در بازار آنلاین برداشته است..
طبیعتاً تاجران آذربایجانی ترجیح میدهد محصولات ترکیه را که حتی با قیمت بالاتری از محصولات ایرانی عرضه میشود، خریداری نمایند؛ زیرا مشتریان برای دریافت محصولات ایرانی باید نقداً کاشی را بخرند؛ ولی در عوض شرکتهای ترکیهای میتوانند برای مشتریان خود، اعتبار باز نمایند.