به صرفه نیست که این همه هزینه و تجهیزات و اتصال جریان برق فقط منجر به قطع و وصل سه فاز قدرت در کنتاکتور شود. می توان بازدهی بیشتری از این قطع و وصل کلید داشته باشیم. جدای از اینکه خیلی اوقات ما نیاز داریم که همزمان با وصل و قطع شدن کنتاکتور که موتوری یا سیستم روشنایی یا گرمایشی را روشن یا خاموش می کند، مدارات دیگری را نیز فعال و غیر فعال کنیم. برای همین، کنتاکت هایی در کنار
کنتاکت های کمکیِ کنتاکتورها در مدارهای کنترل است.فاده می شوند و با رده بندی های کنتاکت NEMA برای کار مدار هدایتگرِ (pilot circuit) مورد نیاز رده بندی می شوند. این کنتاکت ها بطور معمول در مدارهای موتوری است.فاده نمی شوند. قاعده نام گذاری به این صورت است. که یک حرف نوشته می شود و در ادامه یک عدد رقمی قرار می گیرد، حرف تعین کننده رده بندی جریان کنتاکت ها و نوع جریان (مثلاً AC یا DC) است. و عدد، مقادیر ولتاژ بیشینه طراحی شده را مشخص می کند.
درست مانند محوطه های مورد است.فاده در برنامه های دیگر ، کنتاکتورها نیز دارای یک محفظه هستند که عایق و محافظت از کارکنان را در تماس با مخاطبین فراهم می کند. محفظه محافظ از مواد مختلف مانند پلی کربنات، پلی است.ر، نایلون ، باکلیت، پلاستیک های حرارتی و غیره ساخته شده است.. به طور کلی، کنتاکتور قاب باز دارای یک محفظه اضافی است. که از دستگاه در برابر آب و هوای بد ، خطرات انفجار ، گرد و غبار و روغن محافظت می کند.
تیغه های کنتاکتور باید تحمل جریان راه اندازی، جریان دائمی و جریان های اتصال کوتاه لحظه ای پیش آمده را داشته باشند. قدرت تیغه های کنتاکتور در تحمل قوس الکتریکی ناشی از قطع کنتاکت ها را قدرت قطع کنتاکتور می نامند. مشخصات مجاز برای بار در بسیاری از موارد بر روی بدنه کنتاکتور یا در کاتالوگ آن نوشته می شوند.
بیشتر کنتاکت های کنترل موتور در ولتاژهای پایین ( ولت و کمتر) کنتاکتورهای شکست هوا (air break) هستند؛ هوا با فشار جو کنتاکت ها را محاصره می کند و هنگام ایجاد اختلال در مدار قوس را خاموش می کند. کنترلگرهای موتور AC مدیوم-ولتاژِ مدرن، از کنتاکتورهای خلاء است.فاده می کنند. کنتاکتورهای AC ولتاژ بالا (بیشتر از ولت) ممکن است. از خلاء یا یک گاز بی اثر در اطراف کنتاکت ها است.فاده کنند. کنتاکتورهای DC ولتاژ بالا (بیشتر از ولت) برای شکستن (break) انرژی قوس همچنان به هوای درون مجراهای قوسی (arc chute) ای که بطور ویژه برای این کار طراحی شده اند وابسته هستند. لوکوموتیوهای الکتریکی ولتاژ بالا را می توان با مدارشکن های نصب شده روی سقف که توسط هوای فشرده فعال می شوند، از تغذیه ایزوله کرد. همین تغذیهِ هوایی را می توان برای “دمیدن” در هر قوسی که شکل بگیرد (و خاموش کردن آن)، است.فاده نمود.