نقشه اندیشه شبیه به مثلث است.. اضلاع جنوبی و غربی آن هریک در حدود ۵ کیلومتر و ضلع شمالی شرقی آن حدودا کیلومتر طول دارند. از غرب همجوار با فردیس کرج از جنوب محدود به جاده ملارد ـ شهریار و از شرق محدود به جاده شهریار ـ کرج می شود. البته قسمت هایی از شهرهای شهریار و کرج (شهرک های صدف و کوثر) در این محدوده قرار دارند، لذا گاهی تسامحا جزو اندیشه معرفی می شوند.
سابقه فاز یک اندیشه به قبل از انقلاب بازمی گردد. این فاز از لحاظ ساختار با شهر های سنتی شباهت دارد. در حال حاضر فاز یک رسما از شهر اندیشه جدا شده و زیرمجموعه شهرداری شهریار می باشد. بنابر اکنون شهر اندیشه متشکل از ۵ فاز (فاز تا ) بوده و فاز یک جزو این شهر نمی یاشد. فازهای پنج گانه اندیشه حدودا دارای هکتار مساحت می باشد.
اگر به نقشه اندیشه نگاهی بیندازیم، متوجه منطقهای خواهیم شد با فاز مسکونی، قسمت شمال و شرق آن جاده کرج شهریار میگذرد. قسمت جنوبی آن جاده شهریار قرار گرفته. قسمت غرب جاده ملارد. قسمت شمالی، دو فاز و قرار دارد. بلوار آزادی و بلوار شورا و بلوار ولایت از خیابانها مهم این منطقه است..
سقف های بتنی دقیقا همان چیزی هستند که تصور می کنید, یک تخته سنگ بتنی که در بالای خانه قرار می گیرد. ویژگی های سقف های مختلف با هم تفاوت دارند اما ضخامت اکثر سقف های بتنی حدود چندین اینچ است.. برای نصب چنین سقفی ابتدا باید یک چارچوب برای آن ایجاد شود. این چارچوب ها میتوانند بتن های قابل جابجایی باشند یا اینکه میتوان از بتن های عایق و ثابت در جای خود است.فاده کرد که به سادگی بخشی از سقف می شوند.
شکل گیری اولیه بتن به سال قبل از میلاد برمی گردد که در حاشیه رود دانوب یوگسلاوی کشف شد که شکارچیان یا ماهیگیران عصر حجر از آن برای ساخت کف کلبه است.فاده می کردند تجزیه و تحلیلی که نشان می دهد از بتن روی پایه گچ است.فاده شده کف ذوزنقه ای به ضخامت سانتیمتر از بتن ساخته شده که روی آن ریخته و سپس فشرده وکف آن را می ساختند.از یک آهک قرمزی که به محل آورده شده است. و مربوط به کیلومتر بالاتر می باشد.
دال یک سطح افقی است. که وظیفه آن پوشش ساختمان و تحمل بارهای عمودی و خمش است.. وظیفه دال انتقال بارها به تیر می باشد. همچنین به دلیل ممان اینرسی زیاد می توانند، نیروهای باد و زلزله را حمل کنند. انواع دال ها عبارتند از دال تخت، قارچی و مشبک است. که براساس عملکرد به دو دسته یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شوند.
تیرچه های سقف معمولاً در کارگاههای محلی تولید می شوند و با توجه به محاسبات مربوط به تیرچه ها و دتایلهای مخصوص سقف تیرچه بلوک شماره میلگردهای پائینی و بالای تیرچه مشخص شده است. که باتوجه به طول تیرچه منظور شده اند . شماره میلگردهای پائینی بطور معمول و و … و شماره میلگرد بالایی که مونتاژ نامیده می شود کمتر از میلگردهای پائینی است. که بعنوان میلگرد حرارتی هم عمل می کند .
میلگردهای تقویتی در ابتدا و انتها تیر در بالای تیر و برای مقابله با نیروهای فشاری در نظر گرفته می شوند و در وسط تیر در پائین تیر و برای تحمل نیروهای کششی لحاظ می شوند و چون برش تحت زاویه ۵ درجه ماکزیمم است. زیرا با توجه به دایره موهر تنشها ، تنش برشی که برابربا تحت زاویه ۵ درجه ماکزیمم است. . به همین خلطر آرماتورهای تقویتی را تحت زاویه ۵ درجه بهم وصل می کنند .