بومهن بخشی از شهرستان پردیسِ تهران است.. این شهرستان در شرق است.ان تهران واقع شده و دارای دهستانهای مختلفی است.. به دلیل خنک بودن آب و هوای شهرستان بومهن، بسیاری از پایتختنشینان ترجیح میدهند که در هنگام گرما به این شهر سفری داشته باشند. در این مطلب برای علاقهمندان سفر، به معرفی بومهن میپردازیم. با ما همراه باشید.
در سه کیلومتری جنوب بومهن، روستایی به نام طاهرآباد قرار دارد که بومیان به آن تارآباد نیز میگویند. وجود جاذبههای مختلف طبیعی در این روستا، باعث جذب گردشگران به سمت آنجا شده است.. از جمله این جاذبههای میتوان به کوههای سیاه سنگ و دربندک، ارتفاعات مرغ جرون و رودخانه فصلی سیاهرود اشاره کرد. همچنین وجود انواع باغ و مزرعه در روستای طاهرآباد بومهن، برای علاقهمندان به خرید محصولات محلی خبر خوبی خواهد بود. اگر دوست داشته باشید قدری بیشتر به گشت و گذار بپردازید، میتوانید به سمت شمال شرقی این روستای خوش آبوهوا بروید و از آق دره و دشت دیمه نیز دیدن نمایید. طبیعت تنها جاذبهی طاهرآباد نیست و تاریخ نیز بخشی از هویت این روستا را تشکیل داده است.. در طاهر آباد، ویرانهای از قلعه پسر وجود دارد که نشان از قدمت این روستا میدهد.
حال که از شهرتان بیرون زدهاید، بهتر است. سراغ غذاهای سنتی و محلی بروید و فستفود را کنار بگذارید. خوشبختانه در بومهن چندین سفرهخانه سنتی وجود دارند که انواع غذاهای سنتی از انواع پلو گرفته تا آبگوشت و کشک را به شما عرضه میکنند. حتی میتوانید غذایی مانند اشکنه را نیز در اینجا تجربه کنید که علاوه بر خوشمزه بودن، برخلاف فستفودها بسیار سالم هستند.
اما اگر ترانزیت کالا با برنامه ریزی موسسات باربری و صادرات و واردات همراه شود، میتوان با ایجاد هماهنگی بیشتر به گونه ای عمل کرد تا کامیون ها در مسیر رفت کالاهای صادراتی را به بنادر ببرند و در مسیر برگشت نیز کالاهای وارداتی را به داخل انتقال دهند.
شرکت های حمل و نقل فعال تنها به صدور بارنامه مشغول هستند و نقش مدیریتی در ساماندهی حمل و نقل ندارند و ساختار نامناسب آن ها تنها هزینه حمل و نقل را بالا برده و دلالی را افزایش داده و فعالیت رانندگان را غیراقتصادی کرده است. از این رو ساماندهی آن ها میتواند دلالی و واسطه گری و هزینه ها را کاهش دهد و نظام توزیع کالا را به سمت کاهش فاصله تولید تا مصرف هدایت کند.
امروزه شرکت ایوکو نقش بسزایی در بازار خودروهای تجاری و موتورهای دیزلی بازی میکند. بیشترین فروش این شرکت را خودروهای حمل مسافر، وسایل نقلیه تجاری، ماشینآلات نظامی و کامیونهای ٫۵ تنی، تشکیل میدهند. از تولیدات این شرکت میتوان به اویکو مسیف و ایویکو ماگیروس اشاره نمود.
عده ای از کارشناسان نیز کندی روند تولید کامیون و کشنده را ابزاری برای توجیه واردات خودروهای دست دوم عنوان می کنند. در این میان بروکراسی اداری نیز عامل مهمی در عدم تحویل به موقع کامیون ها به رانندگان و مشتریان است.. در حال حاضر خودروی سنگین از قبیل کامیون و کشنده به دلیل تاخیر در پرداخت وام به مالکان آنها معطل مانده اند. اصلاح ساختار اعطای وام به خریداران کامیون ها و تحرک بیشتر سیستم بانکی، بخش عمدهای از اشکالات فعلی سیستم حمل و نقل کشور را رفع خواهد کرد.
مهندس مجید شیخانی مدیرعامل ایران خودرو دیزل میگوید: از واردات خودروهای سنگین بیم نداریم زیرا با کاهش تعرفه واردات کامیون و حتی با واردات محصولات در سطح تکنولوژی بالای بنز میتوانیم بازار خود را حفظ کنیم زیرا شرکت دایملر کرایسلر برای تولید موتورهای سری جدید و در ایران برنامهریزی کرده و این شرکت در حال انتقال دانش فنی به شرکت ایدم است.. برای تولید موتور نیز تیم فنی شرکت بنز در ایران مستقر شده و قرار است. طی سال های آینده چند میلیون دلار موتور در ایران تولید و به آلمان صادر شود.