اولین کسی که ادعای صعود به دماوند را کرده، ابودلف خزرجی است. که در سفرنامه خود به صعودش اشاره کرده و شرحی از قله دماوند داده است.. پس از وی قزوینی، مسعودی، ابن فقیه و نیز ناصر خسرو اشاراتی به موقعیت صعود دماوند داشتهاند. در زمانهای قدیم عدهای خود را به قلهٔ دماوند رسانیده بودند. ناصر خسرو در سفرنامه اش نوشته است.:
در اشعار و منظومههای شاعران دیگر از جمله قصیدهای از ناصرخسرو، منظومه ویس و رامین از فخرالدین اسعد گرگانی و قصیدهای از خاقانی تلمیح این اسطوره دیده میشود. قصیده دماوندیه دوم که در سال توسط ملکالشعرای بهار سروده شد، از شعرهای معروفی است. که درباره دماوند سروده شده، چنین است.:
تقریبا پنج نوع مار، انواع عقرب، بزمجه، انواع خانواده موشها و گورکن در این منطقه دیده میشود. بیشتر گزندههای این محدوده سم مهلکی ندارند؛ حتی نیش خطرناکترین خزندهها نیز تا چند ساعت پس از گزش قابل درمان است.. در کوه دماوند، گزندگان در ارتفاعات بالاتر از متر بسیار کم به چشم میخورند.
از اواسط دهه ۵ میلادی نیاز به ماشین های مخصوص حفر ترانشه که کار لوله گذاری ، فیلتر و تمامی عملیات مربوط به آن را به صورت همزمان انجام دهد بیشتر از هر زمانی احساس می شد. در این زمان بود که برای پاسخ گویی به این نیاز، ترنچرهایی که کارگذاشتن لوله ، فیلتر و تمامی عملیات مربوطه را به صورت همزمان انجام می دادند ، روانه بازار شد.
همچنین این ماشین قادر به انجام عملیـات حفـاری در زیر سطح آب نیز بوده که همین امر بزرگترین مزیت این دراگلاین است.. دراگلاین پس از برداشت مصالح از محل مورد گودبرداری یا حفاری، مصالح را با یک حرکت به داخل کامیون و یا هر نقطه دیگری تخلیه می کند. در مواقعی که خاک کانال یا گودال حفـاری بـرای حرکـت ماشـین آلات سنگین مانند کامیون مناسب نباشد، می توان بدون ورود کامیون به گودال، مصالح حاصل از حفاری دراگلاین را بـارگیری کـرد .
با توجه به اینکه بیل بکهو قابلیت چرخش در جهات مختلف تا درجه را دارد ، نیازی به چرخش کل وسیله در هنگام عملیات برای جابجایی و خالی کردن خاک نیست و البته همین امر است. که در زمان صرفهجویی میکند و سرعت انجام عملیات را بالا میبرد.
بیل مکانیکی زمانی که برای اولین بار وارد عرصه صنعت شد شبیه به یک تراکتور به نظر می آمد که حالا دارای یک بازو شده است.. به تدریج با قرار گرفتن سیلندرهای بیشتر بر روی موتور این ماشین پیشرفت خارق العاده ای رقم زده شد. با گذشت بیش از سال از تولید اولین ماشین بیل در جهان، این دستگاه پرکاربرد تا به امروز تبدیل به یک رکن اساسی در صنعت و نیز بسیاری از پروژه های ساخت و ساز شده است.. ساخت این دستگاه با گذشت زمان به روزتر شده و است.فاده آسان از آن نیز میسر گشته است..
اپراتور دراگلاین جام بیل را بـه محل حفاری پرتاب کرده و در زمان کشیدن آن به سمت ماشین ، آن را از خاک پر می نماید. در هنگام تخلیه، کشش وارد بـر کابـل را آزاد کرده و جام تخلیه می شود. در این حالت جام توسط کابل بالابرنده نگهداشته می شود. به طور کلی یک بیل مکانیکی پر قدرت تا ظرفیت حدود دو متر مکعب را میتوان با تعویض تیرک اصلی و جام بیل آن با تیرک اصلی و جام بیل کششی، به دراگلایـن تبـدیل نمود. خاطر نشان می سازد راندمان بیل کششی ۵ تا ۸ درصد بیل مکانیکی می باشد .