برج سنگی مزداران در روستایی به همین نام و در کیلومتری فیروزکوه قرار گرفته است.. این برج در نوک صخرهای سنگی و در مرتفعترین قسمت روستا ساخته شده است.. همین ویژگی نشان میدهد که کاربرد عمده این برج در گذشته، نگهبانی و محافظت از روستا بوده.
برای رسیدن به این غار، یک پیادهروی یک ساعت و نیمه در پیش دارید. حدود ساعت باید در روستای هرانده و از میان باغها و زمینهای سرسبز عبور کنید تا به دامنه کوهی برسید که غار بورنیک بالای آن قرار دارد. برای رسیدن به غار، نیم ساعت دیگر در کنار رودخانه طی میکنید تا به مقصد برسید.
قطار در این مسیر از میان جنگلها و کوهستانهای شمال کشور عبور میکند. در بعضی نقاط، ارتفاع ریل قطار از سطح دریا به متر نیز میرسد. بهطورکلی میتوان مناطق مسیر این قطار به دو دسته جلگهای و کوهستانی تقسیمبندی کرد.
اپراتور دراگلاین جام بیل را بـه محل حفاری پرتاب کرده و در زمان کشیدن آن به سمت ماشین ، آن را از خاک پر می نماید. در هنگام تخلیه، کشش وارد بـر کابـل را آزاد کرده و جام تخلیه می شود. در این حالت جام توسط کابل بالابرنده نگهداشته می شود. به طور کلی یک بیل مکانیکی پر قدرت تا ظرفیت حدود دو متر مکعب را میتوان با تعویض تیرک اصلی و جام بیل آن با تیرک اصلی و جام بیل کششی، به دراگلایـن تبـدیل نمود. خاطر نشان می سازد راندمان بیل کششی ۵ تا ۸ درصد بیل مکانیکی می باشد .
این دسته از بیل ها، کمتر از پوند وزن دارند. این ماشینهای همه کاره دارای ابعاد بسیار کوچک هستند که آن ها را برای فعالیت هایی از جمله حفاری سنگ، حمل تکه های حاصل از حفاری معدن و پروژه های تخریب جزئی، به خصوص زمانی که فضای منطقه عملیات کوچک است.، ایدهآل میسازد.
قسمت بازوی مفصلی این دستگاه شامل دکل و است.یک و همچنین باکت و کابین گردان یا فیرو در بخش بالایی آن و قسمت زنجیر یا چرخ لاستیکی در بخش پایینی است.. این ماشین را که از جمله دستگاه های اصلی اکثر مشاغل ساختمانی بزرگ می باشد، می توان نمونه ارتقاء یافته بیل بخار دانست. بیل مکانیکی که اغلب به عنوان یک حفار شناخته می شود، برای انواع کاربردهای جابجایی مواد، محوطه سازی، پروژه های تخریب، پروژه های معدن، لایروبی رودخانه ها و ساخت و ساز مورد است.فاده قرار می گیرد.
دراگلاین چرخ زنجیری می تواند روی سطح زمین هایی کـه بـرای حرکت دراگلاین چرخ لاستیکی و نصب شده روی کامیون سست است.، کار کند. سرعت این نوع دراگلاین نسبت به انواع دیگر کمتر بوده و سرعت آن در حدود / کیلومتر بر ساعت است. و برای انتقال آن از یک پروژه بـه پـروژه دیگـر از دسـتگاههای حمـل کننده مانند تریلر است.فاده می شود.
انجام پیچیده ترین علمیات راهسازی و جاده سازی و بهره برداری از معادن و ساختمان سازی به وسیله بیل های مکانیکی امکان پذیر شده است. که طراح آن "ویلیام اسمیت اوتیس" است. که وی با توسعه اولین بیل موتور دار در سال میلادی عنوان طراحی این ماشین را از آن خود کرد. ماشینی که اوتیس اختراع کرد ، سرعت عملیات گودبرداری را نسبت به بیل دستی دو برابر می کرد. همچنین سبب راحتتر شدن عملیات خاک برداری شد. از زمان اختراع اولین نمونه بیل مکانیکی تا امروز تغییرات چشم گیری در این دستگاه ایجاد شده است..