مجموعه شهرداری تهران برای پیشبردن ماموریتها و وظایف محوله علاوه بر هشت معاونت بالغ شصت سازمان، شرکت، مرکز و ستاد در زیر مجموعه خود دارد در این بخش مروری اجمالی بر برخی از مهمترین شرکتهای مدیریت شهری تهران خواهیم داشت.
تهران بهعنوان پایتخت ایران، هنگام شکلگیری مساحتی حدود کیلومتر مربع داشت. تغییرات سیاسی و افزایش جمعیت، شهر را دستخوش دگرگونی منطقهای کرد و مساحت آن افزایش یافت؛ بهطوری که در سال ، نخستین طرح جامع شهر تهران ابلاغ شد که در آن مساحت شهر با افزایشی خیرهکننده به ۸ کیلومتر مربع رسید. تهران با این مساحت به منطقه تقسیم شده بود.
جریانهای هوایی، اثرگذاری زیادی در آبوهوای تهران دارند. وزش باد غالب از سمت غرب سبب میشود که غرب شهر همواره در معرض هوای تازه قرار گیرد؛ با وجود اینکه این باد دود و آلودگی نواحی صنعتی غرب را به همراه میآورد، وزش شدید آن میتواند هوای آلوده را از شهر تهران بیرون ببرد.
همين بهانه اي شد تا در سال براي پروژه هاي نيروگاهي كه نياز بود تا ۵ تن بار در شعاع ۸ متر حمل بار شود اولين تاوركرين سنگين وارد بازار ساختماني شد و بعد از آن در سال براي پروژه برج پل معلق در چین با ظرفیت تن متر عرضه شد.
در پایان دهه ،دوباره آرتورلوب بود که تاوركريني را طراحي كرد كه ظرفیت تا . تن را داشت.در اين بين به ذهن بسیاری از تولید کنندگان جرثقیل، از جمله Peiner، Potain،Liebherr و Krøll،خطور كرد كه با تکیه بر طراحی کلاسیک به دنبال رکوردهای جدید ظرفیت جرثقیل برجی باشند تا سنگين ترين تاوركرين جهان را به نام خود ثبت كنند.
جرثقیل برجي تاپسون،در چین به عنوان سنگين ترين تاوركرين جهان ساخته شده است..كه محدودیت حمل وزن تا تن را در حداكثر ۸ متر قادر به بلند كردن هستند.این تاوركرين مطمئناً یک شگفتی مدرن است. كه در دسته سنگين ترين تاوركرين هاي جهان قرار دارد.با این حال،قدرت بلند کردن آن به وضوح رکورد جهانی سنگین ترین تاوركرين جهان را زده است..که در صنعت كشتي سازي كاربرد گسترده اي مي شود.
تاورکرین ها علاوه بر قدرت بلند کردن بار و حرکت آن به سمت جلو و عقب دارای قدرت جابجایی بار در شعاع درجه و انتقال آن به هر نقطه ی دلخواه می باشند. معمولا این کار توسط یا الکتروموتور و یا گیربکس انجام می گیرد که جهت ایمنی آن نیز میکروسوئیچ هایی تعبیه گردیده که در مواقع لزوم از دور زدن بیجا جلو گیری می نماید.
جرثقیل های برجی خود نصب شامل یک بازوی افقی و دکل هستند که كه در بالاي آنها نصب شده و قابلیت جمع و باز شدن را دارد به همين دليل برچیدن و نصب در محل راحت تري در مقایسه با جرثقیل های برجی سر چکشی یا لوفینگ دارد و به راحتی نمی توان آنها را جابجا کرد. تاوركرين هاي خود نصب می توانند بدون نیاز به جرثقیل دوم در محل پروژه كار كنند.این يك مزيت بزرگ در مقايسه با تاوركرين سرچكشي است. كه زمان راه اندازی و هزینه تجهیزات را به حداقل مي رساند.تاوركرين هاي خودنصب به جاي کابین اپراتور،اغلب از راه دور و از زمین کنترل می شوند. جرثقیل های خود نصب دارای یک برج تلسکوپی نیز هستند که به جرثقیل اجازه می دهد تا در ارتفاعات متعدد بدون پیکربندی مجدد فعاليت كنند.