بعد از آن دیگر خبری از راه رفتن در خشکی نیست و باید دل را به آب بزنید. حالا مسیر شما در تنگهها آغاز میشود. تنگه واشی، حدود یک کیلومتر است. که راه رفتن در آن دشواری زیادی ندارد. بعد از تمام کردن این یک کیلومتر، به دشت زیبای ساواشی میرسید.
غار بورنیک در ۵ کیلومتری شرق تهران و فاصله کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه در فاصلهٔ کیلومتری از روستای زیبای هرانده و در ارتفاعات پرنشیب و فراز کوهستانی به نام «بورنی» یا «بورنیک» واقع شدهاست. راه دسترسی به این غار از طریق جاده دماوند – فیروزکوه قبل از تونل نمرود، به سمت روستای هرانده تغییر مسیر داده و پس از عبور از روستای هرانده در کنار رودخانه حبله رود و در ارتفاعت آن به
فیروزکوه سه حمام و شش یا هفت باب مسجد، یک تکیه و سه آسیا و سی کاروانسرای بارانداز و پنجاه باب دکان دارد و سکنه آن تقریبا خانوار و هفت طایفه اند: طایفه شیرازی، طایفه کیائیه، طایفه شهرآشوب، طایفه رئیسی، طایفه کاردگر، طایفه فخرآور و طایفه بابتیه که میرزا فضل الله خان و میرزا امان الله، مستوفی این شهر از این طایفهاند.
برخلاف جرثقیل سر چکشی، بازوی مورب می تواند به داخل و خارج (از عمودی تا زاویه درجه) حرکت کند. این حرکت به تاور اجازه می دهد تا در فضاهای تنگ قرار بگیرند، به همین دلیل است. که اغلب جرثقیل های بازویی را در محیط های شهری مرکز شهر می بینید.
يكي از موارد مقايسه تاوركرين هاي روز دنيا قابلیت حرکت آنهاست. يك مقايسه مي توان فهميد كه برخي تاوركرين ها ميزان حمل بار متفاوتي دارند كه بايد در نظر گرفته شود.انواع تاوركرين ها داراي ظرفيت هاي مختلفي در حمل بارهای سنگین در ارتفاعات مختلف دارند كه هر پروژه ساختماني بايد براساس نياز خود آن را سفارش دهد.
از دهه اولین جرثقیل برجی به جهان معرفي شد تا فرصتي براي برج سازان باز كند. آرتور لوب اولين طراح تاوركرين بود كه اين دستگاه را با بالاتنه چرخان و یک بازوی زینی به شکل و یک قلاب جلویی طراحي كرد.اين اولين تاوركريني بود كه با قابليت بالا بردن متر ارتفاع،توانست هتل دو ویل در Villeurbanne، فرانسه را بسازد.
برند كرول( Krøll ) اغلب براي ساخت نیروگاه هسته ای و كارخانه هاي كشتي سازي ساخته شده است..کرول K يكي از سنگين ترين تاوركرين جهان است. كه ساخت ساختمان های عظیم الجثه را امکان پذیر می کند طوري كه هرگز با جرثقیل های متحرک امکان پذیر نخواهد بود.
جرثقیل برجی سرچکشی یک نوع رایج جرثقیل برجی است. که در پروژه های ساختمانی در سراسر جهان كاربرد دارد.جرثقیل برجی سر چکشی از طریق دکل عمودی (برج) با یک بازوی افقی که هر دو کابین را پشتیبانی می کند. جرثقیل سر چکشی پیکربندی متفاوتي دارد و شامل یک بازوی افقی بلند مي باشد كه به طور عمودی متصل شده است..یک سر بازو به صورت افقی روی محل کار امتداد دارد،در حالی که انتهای دیگر دارای وزنه تعادل است..به اين ترتيب اين نوع جرثقيل می تواند در هر نقطه از شعاع بازویی حمل كار كند.جرثقیل های سر چکشی معمولاً به یک جرثقیل دوم برای مونتاژ و جداسازی آنها در محل کار نیاز دارند و به راحتي مي توان ارتفاه آن را تغيير داد.