از دههٔ چهل تا ۵، از سینمای فعال شهر تهران، نام بیش از یک سوم آنها خارجی بود. در این دوران شمار قابل توجهی از سینماهای نوین تهران در اختیار شرکتهای خارجی بود. همچنین به گزارش دفتر مطالعات و برنامهریزی وزارت فرهنگ و هنر، از فیلم نمایش داده شده در سال ۵ در تهران، فیلم ایرانی، فیلم آمریکایی و دیگر فیلمها نیز از کشورهای انگلستان، فرانسه، ایتالیا، هندوستان، ژاپن، هنگ کنگ و شوروی بودهاند.
پس از انقلاب ۵، طرح جامع تهران تنها برای ۸ سال بهطور مستقیم مبنای کنترل و هدایت توسعهٔ پایتخت ایران بود و در دهههای گذشته، تغییرات کالبدی و توسعهٔ کلانشهر تهران بیشتر بر مبنای مجموعهای از ضوابط و بخشنامهها صورت گرفتهاست.
تهران بهعنوان پایتخت ایران، هنگام شکلگیری مساحتی حدود کیلومتر مربع داشت. تغییرات سیاسی و افزایش جمعیت، شهر را دستخوش دگرگونی منطقهای کرد و مساحت آن افزایش یافت؛ بهطوری که در سال ، نخستین طرح جامع شهر تهران ابلاغ شد که در آن مساحت شهر با افزایشی خیرهکننده به ۸ کیلومتر مربع رسید. تهران با این مساحت به منطقه تقسیم شده بود.
در این زمان ایرانیها بخشی از ماشینآلات این حوزه مانند جعبههای لوازم چوبی را نیز تولید کردند. همین موارد سبب شد که در دهه صنعت چرم سازی ایران به یکی از سودمندترین مشاغل کشورمان تبدیل شد. اما متاسفانه پس از انقلاب اسلامی با وجود تحریمها تولید با کیفیت قبلی امکانپذیر نبود. در این زمان این صنعت نیز مانند سایر صنایع کشور تحت تاثیر تحریمها قرار گرفت. حالا دیگر خبری از مواد شیمیایی وارداتی نبود و تولیدکنندگان باید مشابه این مواد را در داخل ایران تولید میکردند.
البته امروزه اولین کارخانه چرمسازی در ایران به یکی از آثار ملی کشورمان تبدیل شده است.. اگرچه امروز از آن کارخانه باشکوه که صنعت قدیمی ایرانیان را به شکلی پیشرفته مجددا در میان ایرانیان رواج داد، چیزی جز ساختمانی با کاربری متفاوت آن باقی نمانده است.، اما همچنان شکوه آن تاریخ صنعت چرم را در ایران نشان میدهد.
پس جای تعجب نیست اگر بگوییم تبریز ۸ درصد محصولات چرمی کشور از جمله کیف، کفش و غیره را تولید میکند. جالب است. بدانید که علاوهبر تامین نیازهای داخلی کشور، تولیدات چرم تبریز به خارج از کشور نیز صادر میگردد. در حال حاضر بیش از دویست و پنجاه کارگاه تولیدی چرم در شهر تبریز فعالیت میکنند. فعالیت بیشتر این کارگاهها در حوزه تولید چرم سنگین و تعداد کمتری در حوزه تولید چرم سبک میباشد.
همچنین برند درسا با شناخت مخاطبان خود در سرتاسر ایران و مطالعه درباره سبک زندگی انسان در عصر جدید، توانست با ترکیب چرم و طلا برند تاج درسا را خلق کند. این مجموعه با همکاری و ارتباطی که با برندهای خارجی و مطرح دنیا مانند برند سواروسکی دارد، جایگاه ویژهای در اذهان عمومی پیدا کرده است..
استفاده از چرم قدمت فراوانی دارد تا جایی که است.فاده از آن به هزاران سال پیش بر می گردد. از دیرباز بشر از پوست حیوانات برای ساخت چرم و تولید پوشاک و البسه است.فاده می کرده است.. و حتی طبق گفته محققان اولین پوشاکی که نسل بشر است.فاده می کرده، از جنس چرم بوده است..