استان تهران با بیش از میلیون نفر جمعیت، ٫۵ درصد جمعیت کل کشور را در خود جای دادهاست. از این میزان، ٬۵٬ نفر در مناطق شهری و ٬٬ نفر در مناطق روستاییِ آن ساکن هستند. ٫ درصد از جمعیت شهری است.ان تهران در شهر تهران و مابقی در شهر دیگر است.ان ساکنند. رشد جمعیت شهر تهران ٫ درصد است. که در مقایسه با دههٔ قبل اندکی افزایش یافتهاست. در میان شهرهای است.ان تهران، شهریار با ٫۸ درصد رشد سالیانه، در مقام نخست رشد قرار دارد و ملارد با درصد، پاکدشت با ٫ درصد و صفادشت با ۸٫۸ درصد رشد سالانه جمعیت در مقامهای بعدی قرار دارند.
پس از رضاشاه فرایند دموکراتیزاسیون داری شهرها دوباره مورد توجه نیروهای مشارکت طلب سیاست ایران قرار میگیرد و تلاش میشود شهر در چارچوب مردم سالارانه در معنای پارلمانتاریستی آن و نزدیک الگوهای غربی اداره شود ماه عسل چنین ایدههایی به تصویب قائم مقامی وزارت کشور در غیبت انجمن شهر در سال ۵ و تصویب لایحه قانونی تشکیل شهرداری و انجمن شهر در سال ۸ منجر شد.
تهران بهعنوان پایتخت ایران، هنگام شکلگیری مساحتی حدود کیلومتر مربع داشت. تغییرات سیاسی و افزایش جمعیت، شهر را دستخوش دگرگونی منطقهای کرد و مساحت آن افزایش یافت؛ بهطوری که در سال ، نخستین طرح جامع شهر تهران ابلاغ شد که در آن مساحت شهر با افزایشی خیرهکننده به ۸ کیلومتر مربع رسید. تهران با این مساحت به منطقه تقسیم شده بود.
عدم دسترسی به فناوری روز، تیراژ اندک تولید، کمبود سرمایه، بالابودن نرخ سود تسهیلات و اعتبارات مالی و بانکی، روشهای تولید نامناسب و غیراقتصادی، کیفیت پایین تولیدات، بسته بندی نامناسب محصولات، نبود بازاریابی مدرن و علمی و به روز، قیمت تمام شده بالا نسبت به تولید مشابه کالاها در سایر کشورها و ضعف مدیریتی صادرات کشور، به عدم موفقیت در تحقق برنامه های جهش صادراتی منجر شده است. و نمی توان گرانی کامیون و هزینه های حمل و نقل کالا را عامل موثری در این زمینه دانست زیرا حمل و نقل کالا، آخرین مرحله صادرات است. و کمترین نقش را در این میان دارد و نمی توان کاستی موجود در دیگر بخش ها و هزینههای بالای تولید را با ارزانی کامیون جبران کرد.
همزمان با رشد صنعت خودروی سواری در ایران، تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده نیز در - سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است.. تولید کامیون از دستگاه در سال به دستگاه در سال رسیده و ظرفیت تولید کامیون در سال معادل هزار دستگاه است.. در سال جاری بیش از هزار دستگاه کامیون و کشنده در کشور تولید خواهد شد.
شرکت های حمل و نقل فعال تنها به صدور بارنامه مشغول هستند و نقش مدیریتی در ساماندهی حمل و نقل ندارند و ساختار نامناسب آن ها تنها هزینه حمل و نقل را بالا برده و دلالی را افزایش داده و فعالیت رانندگان را غیراقتصادی کرده است. از این رو ساماندهی آن ها میتواند دلالی و واسطه گری و هزینه ها را کاهش دهد و نظام توزیع کالا را به سمت کاهش فاصله تولید تا مصرف هدایت کند.
با نام پیشین اینترنشنال هاروستر شرکت خودروسازی آمریکایی است. که تولیدکننده انواع کامیونهای تجاری، موتورهای دیزلی، اتوبوسهای آیسی مدرسه و اتوبوسهای تجاری، وانتهای پیکآپ و نیز طراح و تولیدکننده موتورهای دیزلی برای کامیون وانتها، ونها و اسیوویها میباشد. این شرکت همچنین قطعات و خدمات تعمیر و نگهداری را برای انواع کامیونها و سایر خودروهای دیزلی ارائه مینماید.
آنها می گویند در شرایطی که تولید کامیون با رشد درصدی رو به روست و تعدادی از کامیون ها در انبارها باقی مانده اند و منتظر ارائه تسهیلات بانکی به رانندگان هستند، دلیلی ندارد کامیون های دست دوم از خارج وارد شود و نباید مشکلات حمل ونقل کشور و هزینه های بالای صادرات و واردات را تنها به عامل گرانی کامیونهای ساخت داخل نسبت داد. در حال حاضر تنوع بیش از نوع محصول تولیدی در داخل کشور، هر نوع سلیقه و انتظاری را پاسخ می دهد و رضایت مشتری را جلب می کند.