ماهی قزل آلای خال قرمز ماهی بومی کشور کانادا بوده که در دوران پهلوی جهت تکثیر به این دشت منتقل شده. افعی البرزی، افعی دماوندی، بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوهای، پلنگ، گراز، کل و بزکوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاکپشت، واشه، شهباز، عقاب، کبک، کبک دری، خفاش،
فشار هوا در قله دماوند نصف فشار هوا در سطح دریا است.. کمینه دمای هوا در ارتفاعات دماوند تا درجه زیرصفر (در زمستان) و تا دو درجه زیر صفر (در تابستان) پایین میآید. میانگین بارندگی در ارتفاعات دماوند میلیمتر در سال بوده و بارش در ارتفاعات معمولا بهصورت برف است..
در جبهه جنوبی کوه دماوند آبشاری یخزده وجود دارد که در جهان منحصربهفرد است.. بلندی آن متر و قطر آن متر است. و یخ آن هیچگاه ذوب نمیشود. در فصل تابستان، هر روز بر اثر تابش آفتاب در حدود ظهر و یک ساعت بعدازظهر، دمای هوا به بالای صفر میرسد و بهدنبال آن آب بسیار کمی جاری میشود و در حدود بعدازظهر، دمای هوا به زیر صفر میرسد و یخ ذوبشده دوباره منجمد میشود؛ به این ترتیب آبشاری یخی پدید میآید که همواره یخزده است.. در بالای این آبشار گودالی وجود دارد که در تمام طول سال پوشیده از برف است.. آبشار یخی کوه دماوند با قرار داشتن در ارتفاع ۵ متری، از نظر ارتفاع از سطح دریا مرتفع ترین آبشار در خاورمیانه است..
سایپادیزل و ایران خودرودیزل در سال جاری هزار دستگاه کامیون به روز را با درصد قیمت کامیون با تسهیلات بانکی به مشتری تحویل می دهند. قیمت یک دستگاه کامیون سال کارکرده در خارج از ایران درصد کمتر از قیمت نو است. و فرسودگی آن معادل یک کامیون تا ساله ایرانی است. و بیشتر آن ها در آستانه تعمیرات اساسی موتور و گیربکس هستند.
برخی صاحبه نظران هشدار داده اند که اگر واردات خودروهای دست دوم را بپذیریم، به این معنی است. که است.انداردها و وضعیت حمل ونقل و جاده ها و کامیون های ما با است.انداردهای روز جهان و اروپا منطبق نیست و برخی شرکت ها و سازمان های فروش و بیمه کالا حاضر نخواهند شد با کامیون های دست دوم و فرسوده ایرانی به ترانزیت کالا بپردازند.
عده ای از کارشناسان معتقدند است.انداردهای روز اروپا به برخی از این خودروهای دست دوم که سال ها به طور پیوسته در جاده های آسیا و اروپا تردد کرده اند، اجازه تردد نمی دهد و مالکان خودروهای مذکور به جای اسقاط آن ها، دنبال جاده ها و بازارهایی برای فروش خودروهایشان می گردند تا در کنار سودی که تا به حال از این کامیونها برده اند، پول دیگری را نیز بابت از رده خارج کردن آن ها بگیرند.
عدم دسترسی به فناوری روز، تیراژ اندک تولید، کمبود سرمایه، بالابودن نرخ سود تسهیلات و اعتبارات مالی و بانکی، روشهای تولید نامناسب و غیراقتصادی، کیفیت پایین تولیدات، بسته بندی نامناسب محصولات، نبود بازاریابی مدرن و علمی و به روز، قیمت تمام شده بالا نسبت به تولید مشابه کالاها در سایر کشورها و ضعف مدیریتی صادرات کشور، به عدم موفقیت در تحقق برنامه های جهش صادراتی منجر شده است. و نمی توان گرانی کامیون و هزینه های حمل و نقل کالا را عامل موثری در این زمینه دانست زیرا حمل و نقل کالا، آخرین مرحله صادرات است. و کمترین نقش را در این میان دارد و نمی توان کاستی موجود در دیگر بخش ها و هزینههای بالای تولید را با ارزانی کامیون جبران کرد.
بنابراین خودروسازان و نظام بانکی و نهادهای دست اندرکار حمل و نقل کشور باید با ارائه شایستگی و توان ساخت داخل، جایگاه حمل ونقل و سیستم خودروهای سنگین کشور را ارتقا دهند و تقاضای موجود را به بهترین نحو و با قیمت مناسب تامین کنند.