منظومه حیدربابا تجلی شور و خروش جوشیده از عشق شهریار به مردم آذربایجان است. ، این منظومه از جمله بهترین آثار ادبی در زبان ترکی آذری است.، و در اکثر دانشگاههای جهان از جمله دانشگاه کلمبیا در ایالات متحدهآمریکا مورد بحث رساله دکترا قرار گرفته است. و برخی از موسیقیدانان همانند هاژاک آهنگساز معروف ارمنستان آهنگ جالبی بر آن ساخته است..
استاد شهریار در اوایل تحصیل پزشکی، دلباختهی دختری به نام ثریا شد و این دو مدتی نیز با هم نامزد بودند اما رقیب عشقی شهریار پسرعموی رضاشاه و شخصی پرنفوذ بود. ثریا، علیرغم اینکه به شهریار علاقهمند بود، در نهایت مجبور شد با چراغعلی سالار حشمت ازدواج کند.
“حـیـدر بابا” نـه تـنـهـا تا کوره ده های آذربایجان، بلکه به ترکـیه و قـفـقاز هـم رفـته و در ترکـیه و جـمهـوری آذربایجان چـنـدین بار چاپ شده است.، بدون است.ـثـنا ممکن نیست ترک زبانی منظومه حـیـدربابا را بشنود و منـقـلب نـشود.
هم اکنون موضوع کاهش تعرفه های واردات خودروهای دست دوم و تبلیغات وسیعی با عنوان «خودروهای ارزان قیمت» از سوی واسطه ها و عده ای از تجار دنبال می شود که در صورت عدم تحرک لازم دولت و خودروسازان و نظام بانکی در جهت جلب رضایت مشتریان، رانندگان و موسسات حمل ونقل، فشار آنها برای باز کردن درها و کاهش تعرفه ها و واردات رنگارنگ خودروهای دست دوم افزایش خواهد یافت.
در حال حاضر نقاضای بسیاری برای نوسازی و توسعه ناوگان کامیون و کشنده ها وجود دارد اما رانندگان قدرت خرید کافی ندارند و محصولات تولیدی نیز به علت مشکلات اداری پرداخت وام بانکی و … مدتی در انبار میمانند. اگر تسهیلات کافی از سوی موسسات اعتباری و نهادهای متولی حمل ونقل در اختیار رانندگان قرار گیرد، تحویل خودروها به موقع صورت خواهد گرفت و این موضوع سبب توسعه و نوسازی دائمی ناوگان حمل ونقل تجاری خواهد شد.
ویژگی است.راتژیک کشور پهناور ایران و قرارگرفتن در مسیر ترانزیت بین المللی، توجه افزونتر به صنعت تولید کامیون و کشنده ها و نیز ارائه تسهیلات بیشتر از سوی دولت به رانندگان و شرکت های حمل بار و کالا را ضروری میکند؛ تا حضور کامیون ها و کشنده های ایران در جاده های کشور و کشورهای مسیر ترانزیت کالا افزایش یابد و به رشد صادرات و تجارت کالا و صنعت کشور کمک کند. به این منظور باید برنامه جامع و هماهنگی توسط وزارت صنایع و نهادهای متولی حمل و نقل اجرا شود.
ضرورت نوسازی ناوگان حمل ونقل ایران با است.فاده از خودروهای نو و برخوردار از تکنولوژی روز و متکی بر توان ساخت داخل، غیرقابل اجتناب است.. نباید جایگاه ترانزیت کالا و حمل و نقل کشور را در سطح جهانی با است.فاده از خودروهای دست دوم تنزل و نقدینگی کشور را هدر دهیم.
اما مخالفان می گویند کامیون های مذکور در کشورهای اروپایی بیش از حد مورد است.فاده قرار گرفته اند و در مسیرهای طولانی و به طور شبانه روزی در تردد بوده و تقریباً کار خود را کرده اند و واردات آنها تنها جاده های ایران را به گورستان خودروهای دست دوم و فرسوده تبدیل میکند و چهره ناوگان حمل و نقل را نازیبا خواهد کرد.