شهریار، با نام کامل سید محمدحسین بهجت تبریزی، که با منظومهی «حیدر بابایه سلام» و اشعاری چون «حالا چرا» و مناجات «علی ای همای رحمت» شناخته میشود، آنقدر در ادبیات ایران تأثیرگذار بوده که سالروز درگذشت وی در تقویم رسمی کشور به نام «روز شعر و ادب پارسی» نامگذاری شده است..
زندگی پر فراز و نشیب سید محمدحسین بهجت تبریزی سبب شد فیلمسازان مختلف آثاری را با اقتباس از زندگی او بسازند. شناختهترین اثر ساختهشده بر اساس زندگی این شاعر پرآوازه مجموعهی تلویزیونی «شهریار» بود که در سال به کارگردانی کمال تبریزی ساخته شد. این مجموعه زندگی شهریار را در سه مقطع سنی جوانی، میانسالی و پیری به نمایش گذاشت و با است.قبال خوبی هم روبهرو شد. اردشیر رستمی و سیروس گرجستانی در این مجموعه در نقش شهریار به ایفای نقش پرداختند.
محمدحسین بهجت تبریزی که در سه دورهی تاریخی قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی زیست، به فارسی و ترکی آذربایجانی شعر میسرود و اشعاری که از وی در هر دو زبان به یادگار ماند توانست جای خود را در ذهن مردم ایرانزمین باز کند. از این شاعر بیش از هزار بیت شعر به زبان فارسی و حدود سه هزار بیت به زبان ترکی آذری به جای مانده است.. برخی از اشعار شهریار را میتوان در زمرهی شاهکارهای ادبیات گنجاند، از جمله مجموعهی «
گاها برای صحبت در مورد دژنکتور از واژه بریکر (Breaker) نیز است.فاده می کنند که نسبت دادن واژه بریکر ممکن است. از لحاظ نوع کارکرد) قابل قطع زیر بار بودن (در مورد دژنکتور درست باشد، ولی در اصل اگر بخواهیم به طور علمی تر به این واژه نگاه کنیم، باید گفت که بریکرها به قطع کننده ها در رنج جریان های کم و فشارهای ضعیف می گویند (مانند کلید اتوماتیک که در تابلو برق به کار می رود و یا کلید مینیاتوری که بعد از شبکه توزیع خانگی به کار می رود)، ولی دژنکتور یک قطع کننده زیر بار در رنج جریان فشار متوسط و قوی است. و از لحاظ علمی، به کار بردن واژه بریکر برای دژنکتور درست نیست.
هنگام قطع مدار ابتدا باید دژنکتور و سپس سکسیونر را قطع کنیم، زیرا سکسیونر امکان قطع زیر بار ندارد و در صورت بروز این اتفاق، جرقه بزرگی بین کنتاکت های آن ایجاد می شود که بسیار خطرناک است.. در هنگام وصل مدار نیز، ابتدا سکسیونر و سپس دژنکتور را وصل می کنیم.
هنگام قطع مدار ابتدا باید دژنکتور و سپس سکسیونر را قطع کنیم، زیرا سکسیونر امکان قطع زیر بار ندارد و در صورت بروز این اتفاق، جرقه بزرگی بین کنتاکت های آن ایجاد می شود که بسیار خطرناک است.. در هنگام وصل مدار نیز، ابتدا سکسیونر و سپس دژنکتور را وصل می کنیم.
برای اینکه دژنکتور بتواند عمل قطع و وصل را انجام دهد و مجدد به حالت آماده به کار در بیاید، در داخل آن فنرهایی تعبیه می کنند که هرکدام از این فنرها به یک شفت متحرک وصل هستند. فنر وصل در دژنکتور، هم به طور دستی و هم به طور موتوری شارژ می شود و فنر قطع در دژنکتور، توسط انرژی آزاد شده از فنر وصل شارژ می شود. هم چنین کنترل آزادسازی این فنرها به وسیله تحریک یک ضامن توسط بوبین های قطع و وصل انجام می شود. بوبین هایی که برای برقدار شدن، هم به طور دستی و هم به طور کنترل از راه دور فرمان می گیرند.
عملکرد این دژنکتور نیز به مانند دژنکتور آبی می باشد و روغن بیشتر وظیفه عایقی را بر عهده دارد و مکانیزم خاصی برای خاموشی جرقه در آن به کار گرفته نمی شود. همانطور که سابقا گفته شد، بر اثر زیاد شدن فاصله کنتاکت ها، چون این فاصله از برد جرقۀ ایجاد شده بزرگتر است.، جرقه خود به خود مهار و خاموش می شود. مکانیزم عملکرد این کلید نیز به این صورت است. که به محض قطع کلید و جداشدن کنتاکت های آن، جرقه شدیدی ایجاد می شود که موجب تبخیر روغن در اطراف جرقه می شود. فشار این گازهای ایجاد شده، باعث به گردش درآمدن روغن خنک در اطراف قوس و در نهایت حذف آن می شود. فضای خالی ای که بالای روغن تعبیه کرده اند، باعث می شود که در اثر انبساط حجم روغن به علت تبخیر شدن، در لحظات قطع اتصال کوتاه و بروز جرقه، از انفجار جلوگیری شود.