فشار هوا در قله دماوند نصف فشار هوا در سطح دریا است.. کمینه دمای هوا در ارتفاعات دماوند تا درجه زیرصفر (در زمستان) و تا دو درجه زیر صفر (در تابستان) پایین میآید. میانگین بارندگی در ارتفاعات دماوند میلیمتر در سال بوده و بارش در ارتفاعات معمولا بهصورت برف است..
در اشعار و منظومههای شاعران دیگر از جمله قصیدهای از ناصرخسرو، منظومه ویس و رامین از فخرالدین اسعد گرگانی و قصیدهای از خاقانی تلمیح این اسطوره دیده میشود. قصیده دماوندیه دوم که در سال توسط ملکالشعرای بهار سروده شد، از شعرهای معروفی است. که درباره دماوند سروده شده، چنین است.:
قلهٔ دماوند در فرهنگ کشور ایران مظهر پایداری و است.واری و یک نماد ملّی است. و همچنین مضمون اشعار بسیاری از شاعران قرار گرفته از جمله آنها شعر دماوندیه ملک الشعرای بهار است. که تاکنون در قالب اثری ملّی به ثبت رسیده و به روشهای گوناگون از آن به عنوان نمادی ملّی یاد میشود.
انواعِ دیگر ماشینهای با موتور الکتریکی بدون اسکرو که قابلیت تولید با سرعت بالای متر در دقیقه را داشته که سرعت شانهزنی آنها تا دراپ در دقیقه میرسد نیز طراحی شده است.. تعدادی از این ماشینها به روتاری گیل باکس یا واحد کشش غلطکی مجهز که این نوع ماشینها مناسب هر نوع تولید با کاربردهای مصرف مختلف میباشند.
مخمل: نوعی پارچه کرکی است. که از ابریشم، پنبه، کتان یا پشم بافته میشود. مخمل به علت دشواری ساخت و تولید، معمولا جزء پارچههای اشرافی و لوکس محسوب میشود؛ گرچه با پیشرفت فناوری روز، تولید آن هزینهٔ کمتری پیدا کردهاست. صفت «مخملی» اشاره مستقیم به لطافت و نرمی این نوع پارچه دارد و منظور از آن «به نرمی مخمل» است..
محرک های اصلی برای تغییر گردش کار موجود، کاملا عملکردی و تصفیه شده، شامل فشار قیمت (از افزایش هزینه یا رقابت) است.. قانونگذاری (به عنوان مثال، REACH، مالیات یا سهمیه بندی)؛ و تقاضای مشتری یا ایجاد اختلال (مانند فناوری جدید، همه گیرهای جهانی یا بحران های اقتصادی). در حالی که قیمت در برابر ارزش معمولا اولین ملاحظه ای است. که در نظر گرفته می شود، مهمترین عامل ایجاد تغییر در صنعت نساجی پایداری و رد پای اکولوژیکی است.. همراه با اختلال ناشی از همه گیری جهانی و تأثیر بعدی بر زنجیره تأمین، واضح است. که صنعت نساجی به روشی متکی است. که نه پایدار است. و نه شفاف.
درحال حاضر با پیشرفت تکنولوژی در قسمت Poy سرعت تابندگی برای کشش و تاب افزایش یافته و ماشینها معمولاً در زمان تولید پلیاستر با متر در دقیقه و در زمان تولید نایلون با متر در دقیقه کار مینمایند. اگر قسمت به قسمت در نظر بگیریم واحد حساسِ تابِ مجازی در طی مطالعات تحقیقاتی انجام گرفته جهت عملکرد بالا با دیسکهای اصطکاکی و سیستم تسمههای فشرده به صورت صنعتی مجهز شدهاند. در ماشینهای تکسچرایزینگ تغییرات قابلتوجهی صورت گرفته است.. این تغییرات تجهیزاتی شامل است.فاده از هوا برای عمل تکسچرایزینگ و در نتیجه انواع مختلف نخهای مشابه نخهای ریسندگی از فیلامنتها تولید میگردد.
در تکنولوژیهای امروزه تابندگی شرایطی ایجاد مینماید که اتوماسیون و تکنولوژی اتوماسیونها را به جهت افزایش اتوماسیون انواع ماشینهای دیگر تابندگی و برگردان و افزایش سرعت تابندگی اتوماتیک تا و متر در دقیقه رهنمون میسازد. البته حفظ چنین سرعتی با راندمان بالا و تحول در ماشینهای گرهزنِ بدونگره را موجب شده است.، همچنین سبب طراحی سیستمهای ریسندگی پیوسته و مرحلهی تابندگی بهوسیلهی شانهزنی و داف اتوماتیک ماسوره را موجب شده است.. اگرچه سیستمهای ریسندگی (Open-End )رویای رسیدن به نهایت سرعت را در ژاپن تا مرز r.p.m رساندهاند و گسترش رنج قابلرسیدن، بهبود کیفیت نخ بههمراه بهبود در اتوماسیون سرعت بالا و ادواتی مثل پاککنندههای نخ و پاککنندههای داخل درام نیز از جمله تغییرات اساسی در این خطوط است.. از طرف دیگر تحولات زیادی در انواع ادوات و تجهیزات در قسمتهای متعلقات برای اتوماسیون و پیوستگی صورت پذیرفته است..