با ورود آریایی ها در هزاره دوم قبل از میلاد به ری ، و قرار گیری شعبه ایی از آن ها در مسیر حرکت به شمال و غرب از خود آثاری به جای گذاشتند که شواهد به دست آمده به صورت کوره های سفال پزی در کهریزک و همچنین در سال در تپه معمورین واقع در فرودگاه بین المللی امام خمینی است..
نقشبرجسته یکی از شاهان ساسانی، احتمالاً اردشیر اول یا شاهپور نخست که تا زمان فتحعلی شاه قاجار در محل کوه نزدیک کارخانه سیمان ری قرار داشتهاست و به دستور فتحعلی شاه از بین رفته و نقش خود را به جای آن حجاری نموده بودهاست.
بعد از ورود آریایی ها مهم ترین قوم در بین آن ها ماده ها و پارس ها بودند که بعد از تلفیقی که بین آن ها صورت گرفت ماده با بومیانی که قبل از آن در این سرزمین زندگی می کردند این منطقه را بخش بندی کردند در این تقسیم بندی ماده ها به رماد رازی یا راگا ، راگس که در جنوب تهران بود قرار گرفت.
در عملیات نورد گرم قطعات فلزی که به آن شمش نیز گفته می شود در دستگاه نورد قرار داده شده سپس با ایجاد گرما و حرارت، محصول خروجی به صورت یک رول صاف در می آید. بعد از این مرحله رول ها را در همان دما نگه داشته و از میان غلتک های دستگاه نورد عبور می دهیم.
در نهایت نیز قطعه سرد شده و انقباض در آن اتفاق خواهد افتاد، البته لازم به ذکر است. که خنک شدن محصول موجب می شود تا نتوانیم شکل نهایی آن را به صورت دقیق اندازه گیری کنیم از این رو قطعات حاصل از نورد گرم در مواردی که دقیق بودن ابعاد حائز اهمیت است. کاربردی ندارد. محصولات حاصل از نورد گرم بیشتر به صورت میلگرد در عملیات جوشکاری، ساخت و ساز، ساخت ریل و تیرآهن مورد است.فاده قرار می گیرند.
در نورد سرد ضخامت قطعه کار را نمیتوان به اندازه نورد گرم کاهش داد. نوار و ورقهای نورد سرد در شرایط مختلفی مانند روکش پوستی، سخت، نیمه سخت و یک چهارم سخت وجود دارد. در نورد سخت ۵ درصد کاهش ضخامت انجام میشود اما در موارد دیگر کمتر است.. همچنین نورد روکش پوستی باعث کاهش /۵ تا درصد از ضخامت شده که برای از بین بردن اسپنگل ها در فولاد گالوانیزه و تولید یک سطح صاف و یکنواخت کاربرد دارد.
گفتنی است. تقریبا بر روی درصد از کل محصولات فلزی حداقل یک بار، عملیات نورد انجام و محصولاتی است.اندارد، باکیفیت یکنواخت و هزینه نسبتا کم تولید می شود. با وجود ایده است.فاده از غلتک ها، تاریخچه نورد آهن، به نیمه قرن هفدهم میلادی برمی گردد. امروزه با پیشرفت و تکامل فرآورده های نورد، این صنعت سرعت چشمگیری داشته است..
پس از به وجود آمدن ماشینهای بخار و از بین رفتن تنگناهای نیرو و توان، قفسههای نورد دوباره بزرگتر شدند و موتورهای با توان بسیار بالا، در اندازههای ۵ اسب برای نوردهای سنگین شمشهای فولادی بکار گرفته شدند. موتر و قفسههای نورد به تندی گامهای تکامل خود را پیمودند بهطوریکه فراوردههای نورد، به ویژه فولادها، به مهمترین فراوردههای فلزی در سطح جهان تبدیل شدند. برای بسیاری از فراوردهها، روشهای نورد، جایگزین دیگر روشهای شکلدادن فلزها، همانند